مهندسی کامپیوتر

معرفی رشته مهندسی کامپیوتر

مهندسی کامپیوتر رشته ای است که به طراحی و ساخت اجزای مختلف رایانه می پردازد و اهمیت زیادی دارد. هدف این رشته تربیت افرادی است که در زمینه تحلیل، طراحی، ساخت و راه اندازی دستگاه ها و مجموعه های سخت افزاری جدید، بررسی و شناخت مجموعه های سخت افزاری و نرم افزاری موجود، نگهداری، عیب یابی و تعمیر و اصلاح و توسعه فعالیت کنند.

طراحی، شبیه سازی، فرآوری، پردازش، سنجش، آموزش و ویرایش تمام مفهوم هایی هستند که با بیشترین دقت و در کوتاهترین زماندر برنامه های نرم افزاری رایانه انجام می شوند. لذا هدف از این رشته تربیت نیروی متخصص برای انجام امور فوق است. این رشته در کشور ما نیز اهمیت بسیار داشته و تا مقطع دکتری تدریس می‌شود. برای آشنایی بیشتر درباره رشته مهندسی کامپیوتر در ادامه با پورتال جامع مهندسین عمران همراه باشید.

رشته مهندسی کامپیوتر در کدام زیرگروه قرار دارد؟

متقاضیان قبل از انتخاب رشته باید اطلاعات زیادی در مورد فناوری کامپیوتر داشته باشند. بنابراین در این مقاله به معرفی رشته مهندسی کامپیوتر می پردازیم. البته داوطلبان باید به یک نکته مهم توجه کنند. کنکور سراسری ۱۴۰۲ مانند کنکور سال های گذشته برگزار نمی شود. یعنی تفاوت های زیادی در آزمون ۱۴۰۲ وجود دارد بنابراین داوطلبان قبل از بررسی رشته فناوری اطلاعات تغییرات کنکور سراسری را بررسی کنند. اولین و مهمترین تغییر در کنکور سراسری مربوط به حذف دروس عمومی از کنکور است. شرکت کنندگان کنکور سراسری به سوالات مرتبط با مباحث عمومی پاسخ نمی دهند.

دروس عمومی دیگر نقشی در آزمون سراسری ندارند. یعنی دروس ادبیات فارسی، انگلیسی، عربی و دین و زندگی از دفترچه سوالات حذف شده است. اما به یاد داشته باشید که دروس عمومی عموماً از برنامه درسی داوطلب خارج نمی شوند. دروس عمومی سوابق تحصیلی داوطلب را تحت تاثیر قرار می دهد. با توجه به تمامی این شرایط داوطلبان رشته ریاضی کنکور سراسری باید به سوالات سه درس اختصاصی شیمی، فیزیک و ریاضی پاسخ دهند. اما هنوز جواب یک سوال مهم را نمی دانیم! رشته مهندسی کامپیوتر در کدام زیرگروه قرار دارد؟

یکی دیگر از تغییرات کنکور حذف زیر گروه ها از کنکور است. یعنی مفهومی به نام زیر گروه در کنکور سراسری وجود ندارد. بنابراین مهندسی کامپیوتر به هیچ زیرگروهی تعلق ندارد. همه گروه های ریاضی در یک گروه هستند. ضرایب دروس تخصصی با این شرایط چگونه محاسبه می شود؟ همه دروس گروه ریاضی ضرایب یکسانی داشتند. یعنی همه رشته ها برای همه گرایش ها ضریب خاصی دارند. و این ضرایب با توجه به رشته تغییر نمی کند. مهمترین درس در کنکور ریاضی درس ریاضی بر اساس ضرایب جدید است.

ضرایب دروس تخصصی در کنکور سراسری

نام درس ضریب
ریاضی ۱۲
فیزیک ۹
شیمی ۷

معرفی رشته مهندسی کامپیوتر

رشته مهندسی کامپیوتر که به طراحی و ساخت اجزای مختلف رایانه می پردازد، لذا اهمیت بسیار زیادی در دنیای امروز برخوردار است. هدف از طی این دوره تربیت کارشناسانی است که در زمینه تحلیل، طراحی، ساخت و راه اندازی دستگاهها و مجموعه های سخت افزاری جدید، بررسی و شناخت مجموعه های سخت افزاری و نرم افزاری موجود، نگه داری، عیب یابی و تعمیر و اصلاح و توسعه فعالیت کنند. 

طراحی، شبیه سازی، فرآوری، پردازش، سنجش، آموزش، ویرایش و … همه مفاهیمی هستند که با بالاترین دقت و در کوتاهترین مدت زمان ممکن در برنامه های نرم افزاری رایانه انجام می شوند. لذا هدف از این رشته تربیت نیروی متخصص برای انجام امور فوق است. 

مهندسی کامپیوتر

منابع کنکور ریاضی برای رشته کامپیوتر

درس ریاضی مهمترین درس تخصصی در کنکور است و با ضریب ۱۲ نقش بسیار مهمی در ورود داوطلبان در کنکور دارد. پس داوطلبان باید به این درس توجه ویژه ای داشته باشند. تغییرات آزمون سراسری تنها حذف دروس عمومی، زیر گروه ها، تغییر ضرایب دروس تخصصی نیست. تغییرات زیادی در کنکور ۱۴۰۲ و کنکور سال های بعد وجود دارد. یکی دیگر از تغییرات کنکور سراسری تغییر زمان کنکور است. آزمون سراسری دیگر سالی یک بار برگزار نمی شود. این آزمون مهم دو بار در سال برگزار می شود. شرکت در آزمون دو بار در سال برای داوطلبان بسیار راحت است.

برگزاری دوبار کنکور در سال استرس دانش آموزان را کاهش می دهد. وقتی استرس دانش آموز کاهش یابد، احتمال موفقیت در امتحان بیشتر خواهد شد. این تغییر از بسیاری جهات برای کاندیداها مفید است، اما این تغییر سؤالاتی را در ذهن نامزدها ایجاد می کند. آیا برگزاری دو بار کنکور در سال منجر به تغییراتی در خدمات کنکور می شود؟ آیا مواد امتحانی نوبت یک و نوبت یکسان است؟ بله امکانات آزمون نوبت اول و دوم یکسان است. این بدان معناست که داوطلبان باید مفاهیم و موضوعات یکسانی را در هر دو دور مطالعه کنند.

متاسفانه گاهی اوقات داوطلبان تصور می‌کنند که برای نوبت اول باید نصف کتاب‌های درسی را مطالعه کنند. این طرز فکر اشتباه است و داوطلبان را دچار مشکل می‌کند. داوطلبان باید کل کتاب‌های پایه دهم، یازدهم و دوازدهم را از سطر اول تا سطر آخر مطالعه کنند. منابع کنکور ۱۴۰۲ برای کنکور ریاضی کتاب‌های ریاضی پایه دهم، هندسه دهم، هندسه یازدهم، آمار و احتمال پایه یازدهم، حسابان پایه یازدهم، حسابان پایه دوازدهم، هندسه پایه دوازدهم، ریاضی گسسته پایه دوازدهم، فیزیک دهم، فیزیک یازدهم، فیزیک دوازدهم، شیمی دهم، شیمی یازدهم و شیمی دوازدهم هستند.

منابع کنکور ریاضی

ریاضیات
نام کتاب سال چاپ
ریاضی ۱: پایه دهم ۱۳۹۹
هندسه ۱: پایه دهم ۱۳۹۹
هندسه ۲: پایه یازدهم ۱۴۰۰
آمار و احتمال: پایه یازدهم ۱۴۰۰
حسابان ۱: پایه یازدهم ۱۴۰۰
حسابان ۲: پایه دوازدهم ۱۴۰۱
هندسه ۳: پایه دوازدهم ۱۴۰۱
ریاضیات گسسته: پایه دوازدهم ۱۴۰۱
فیزیک
نام کتاب سال چاپ
فیزیک ۱: پایه دهم ۱۳۹۹
فیزیک ۲: پایه یازدهم ۱۴۰۰
فیزیک ۳: پایه دوازدهم ۱۴۰۱

شیمی

نام کتاب سال چاپ
شیمی ۱: پایه دهم ۱۳۹۹
شیمی ۲: پایه یازدهم ۱۴۰۰
شیمی ۳: پایه دوازدهم ۱۴۰۱

رشته مهندسی کامپیوتر به انگلیسی

رشته مهندسی کامپیوتر یک رشته محبوب مابین داوطلبان گروه ریاضی است. البته داوطلبان باید به این نکته توجه داشته باشند که رشته کامپیوتر یک رشته محبوب در سراسر جهان است. بنابراین داوطلبان پس از فارغ‌التحصیلی امکان مهاجرت کاری و تحصیلی را دارند. برخی از فارغ‌التحصیلان با توجه به مهارت‌ها و استعدادهای خود می‌توانند به صورت ریموت با سایر کسب و کارهای بین‌المللی کار کنند.

با توجه به تمامی این موارد داوطلبان باید با کلمات انگلیسی این رشته به خوبی آشنا شوند. رشته مهندسی کامپیوتر به انگلیسی چیست؟ این رشته چه اصطلاحات مهمی دارد؟ رشته مهندسی کامپیوتر به انگلیسی Computer Engineering است. این رشته در بخش نرم‌افزار و سخت‌افزار اصطلاحات مختلفی دارد که داوطلبان برای ادامه تحصیل و کار با شرکت‌های خارجی باید با این اصطلاحات آشنا باشند. شما می‌توانید در قسمت زیر با مهم‌ترین اصطلاحات این رشته آشنا شوید:

معماری کامپیوتر computer architect مرکز کامپیوتر computer center
شبکه کامپیوتر computer network برنامه‌نویسی کامپیوتر computer programming
رمزگذاری اطلاعات data encryption وب اشیا Web of Things
سیستم عامل operating system منطق فازی fuzzy logic
مدارهای کامپیوتری computer circuits طراحی کامپیوتری computer design
گرافیک کامپیوتر computer graphic

دروس رشته مهندسی کامپیوتر

دروس عمومی

ادبیات فارسی زبان خارجی تربیت بدنی ۱ تربیت بدنی ۲
اندیشه اسلامی ۱ اندیشه اسلامی ۲ انسان در اسلام اخلاق اسلامی ۱
حقوق اجتماعی و سیاسی در اسلام عرفان عملی در اسلام انقلاب اسلامی ایران آشنایی با قوانین اساسی
فلسفه اخلاق آیین زندگی اندیشه سیاسی امام تاریخ اسلام
آشنایی با ارزش‌های دفاع مقدس تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران تاریخ تحلیلی صدر اسلام تاریخ امامت
تفسیر موضوعی قرآن تفسیر موضوعی نهج‌البلاغه

دروس پایه

معادلات دیفرانسیل فیزیک ۱ ریاضی عمومی ۲ ریاضی عمومی ۱
مبانی برنامه‌سازی کارگاه عمومی از فیزیک ۲ فیزیک ۲
آمار و احتمال مهندسی

دروس اصلی

کارگاه کامپیوتر برنامه‌سازی پیشرفته آز مدارهای منطقی ساختمان داده و الگوریتم
ریاضیات گسسته مدار منطقی زبان تخصصی کامپیوتر معماری کامپیوتر
مبانی مدارهای الکتریکی و الکترونیکی ساختار و زبان کامپیوتر طراحی سیستم‌های دیجیتال از طراحی سیستم های دیجیتال
آز معماری کامپیوتر طراحی کامپایلرها هوش مصنوعی جبر خطی
ارائه مطالب علمی و فنی طراحی پایگاه داده‌ها سیستم‌های عامل آز سیستم‌های عامل
تحلیل و طراحی سیستم‌ها شبکه‌های کامپیوتری آز شبکه‌های کامپیوتر امنیت داده و شبکه
کارآموزی مهندسی کامپیوتر پروژه مهندسی کامپیوتر

دروس تخصصی

سیگنال‌ها و سیستم‌ها بازیابی پیشرفته اطلاعات انتقال داده‌ها آداب فناوری اطلاعات
طراحی VLSI طراحی الگوریتم‌ها طراحی زبان‌های برنامه‌سازی نظریه زبان‌ها و ماشین‌ها
مدیریت پروژه‌های فناوری اطلاعات سیستم‌های بی‌درنگ سیستم‌های نهفته مهندسی نرم‌افزار
شبیه‌سازی کامپیوتری طراحی شی‌گرایی سیستم‌ها

دروس اختیاری

محاسبات عددی سیستم‌های چند‌رسانه‌ای مبانی بینایی سه‌بعدی کامپیوتری مدارهای منطقی پیشرفته
برنامه‌سازی وب برنامه‌سازی موبایل رایانش چند هسته‌ای مدارهای واسط
تجارت الکترونیکی گرافیک کامپیوتری مدیریت و برنامه‌ریزی راهبردی فا نظریه محاسبات
نظریه بازی‌ها اندازه‌گیری و کنترل کامپیوتری فناوری اطلاعات ایجاد چابک نرم‌افزار
مهندسی کاربرد زبان‌های توصیف سخت‌افزار مقدمه‌ای بر بیوانفورماتیک یادگیری ماشین
آزمون نرم‌افزار آز سخت‌افزار آز اتوماسیون صنعتی آز VLSI
آز مهندسی نرم‌افزار مفاهیم پیشرفته کامپیوتر مفاهیم پیشرفته کامپیوتر ۲

گرایش های مقطع لیسانس

رشته مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی دارای دو گرایش سخت افزار و نرم افزار است که البته این دو گرایش در مقطع کارشناسی تفاوت قابل توجهی با یکدیگر ندارند. 

گرایش سخت افزار

هر کامپیوتر دارای دو جزء متفاوت سخت افزار و نرم افزار است که در این میان سخت افزار جزء فیزیکی کامپیوتر بوده و شامل صفحه کلید، صفحه نمایش، چاپگر و دیسک‌ها می‌شود. اجزای فیزیکی و قابل لمس کامپیوتر مانند مدارها و بردهای الکترونیکی، سخت افزار نامیده می‌شود. مهم ترین واحد سخت افزار در مقطع لیسانس به مطالعه و بررسی طراحی سخت افزاری، کنترل سخت افزاری و شبکه های کامپیوتری می‌پردازد.

برای مثال یک مهندس سخت افزار می‌تواند به طراحی بخش های سخت افزاری کامپیوتر شامل پردازش گر مرکزی (CPU) ، پورت های ورودی و خروجی و سیستم‌ها و مدارات جانبی می‌پردازد، مباحث درسی در رشته ی سخت افزار به مطالب درسی در رشته ی مهندسی برق و الکترونیک نزدیک بوده خصوصا تمام مطالب شاخه ی دیجیتال شامل مدارهای مختلف، معماری کامپیوتر و میکروپروسسورهای ۱ و ۲، الکترونیک دیجیتال و … را شامل می‌شود که البته به این بخش از سخت افزار بیشتر در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری پرداخته می‌شود.

معرفی رشته مهندسی کامپیوتر
معرفی رشته مهندسی کامپیوتر

گرایش نرم افزار

نرم افزار جزء غیر قابل لمس کامپیوتر است. برنامه‌ها و داده هایی است که به کامپیوتر فرمان می‌دهند که چه عملی را انجام دهد. نرم افزار در حقیقت روح و جان کامپیوتر است که به سخت افزار هویت می‌بخشد و اصولا به برنامه ای گفته می‌شود که برای به کارگیری سخت افزار ساخته شده باشد. نرم افزار‌ها را می‌توان به دو رده ی کلی دسته بندی کرد که عبارت اند از:

نرم افزارهای سیستمی و نرم افزارهای کاربردی. نرم افزارهای سیستمی برنامه هایی هستند که کاربر، یا خود آن‌ها را می‌نویسد یا شرکت های نرم افزاری آن‌ها را تهیه کرده و برای فروش عرضه می‌کنند. این گونه برنامه‌ها معمولا عمومیت برنامه های سیستم را نداشته و برای زمینه های مختلف مهندسی، علمی، تجاری، آموزشی، تفریحی و یا طراحی نوشته می‌شوند.

مهندسی کامپیوتر

درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل‌

دروس‌ مشترک‌ در‌ گرایش‌های‌ کامپیوتر

  • فیزیک‌
  • ریاضی‌
  • مبانی‌ کامپیوتر و برنامه‌سازی‌
  • آزمایشگاه‌ کامپیوتر
  • معادلات‌ دیفرانسیل‌
  • ساختمان‌های‌ گسسته‌
  • برنامه‌سازی‌ پیشرفته‌
  • آمار و احتمالات‌ مهندسی‌
  • ریاضی‌ مهندسی‌
  • مدارهای‌ الکتریکی‌
  • ساختمان‌ داده‌ها
  • زبان‌ ماشین‌ و برنامه‌سازی‌ سیستم‌
  • مدارهای‌ الکترونیکی‌
  • مدارهای‌ منطقی‌
  • طراحی‌ الگوریتم‌ها
  • طراحی‌ و پیاده‌سازی‌ زبان‌های‌ برنامه‌سازی‌
  • ریز پردازنده‌
  • معماری‌کامپیوتر
  • شبکه‌های‌ کامپیوتری‌
  • سیستم‌های‌ عامل‌
  • کارگاه‌ عمومی‌

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ سخت‌افزار

  • سیگنال‌ها و سیستم‌ها
  • مدارهای‌ الکتریکی‌
  • انتقال‌ داده‌ها
  • سیستم‌های‌ کنترل‌ خطی‌
  • الکترونیک‌ دیجیتال‌
  • طراحی‌ سیستم‌های‌ VLSI
  • کارآموزی‌

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ نرم‌افزار

  • ذخیره‌ و بازیابی‌ اطلاعات‌
  • اصول‌ طراحی‌ و ساخت‌ کامپایلرها
  • اصول‌ طراحی‌ پایگاه‌ داده‌ها
  • پروژه‌ آزمایشگاه‌ سیستم‌ عامل‌
  • پروژه‌ آزمایشگاه‌ پایگاه‌ داده‌ها
  • شبیه‌سازی‌ کامپیوتری‌
  • مهندسی‌ نرم‌افزار
  • تحلیل‌ و طراحی‌ سیستم‌ها
  • پروژه‌ نرم‌افزار، کارآموزی‌

توانایی های مورد نیاز برای مهندسی کامپیوتر

این افراد باید ریاضی‌ قوی‌ داشته‌ باشند و توانایی‌ در زمینه‌ فیزیک‌ هم داشته باشند. همچنین‌ لازم‌ است‌ که‌ فردی‌ خلاق‌ باشد تا بتواند مسائل‌ را از راه‌حل‌های‌ ابتکاری‌ حل‌ کند. راه‌ حل‌هایی‌ که‌ کمترین‌ هزینه‌ و بهترین‌ کارایی‌ را داشته‌ باشد.

توانایی علمی
این افراد باید سخت کوش و با پشتکار باشند زیرا رشته رایانه رشته پویایی است و همیشه باید اطلاعاتش به روز بوده و به دنبال فراگرفتن مطالب جدید باشد. مهندس رایانه باید ریاضی و فیزیکش قوی باشدو خلاق باشد تا بتواند مسایل را از راه های ابتکاری حل کند.

علاقمندی ها
این افراد باید علاقه زیادی به یادگیری و مطالعه داشته باشند تا پیشرفت کنند. همچنین باید از جستجو و کاوش در مدارها و ریزساختارها استقبال کند و به کار با رایانه علاقه داشته باشد.

توانایی مالی
داشتن رایانه برای یک مهندس رایانه خیلی مهم است ولی بدون داشتن رایانه هم میتوانند ادامه تحصیل دهند.

مزایا و معایب رشته مهندسی کامپیوتر

رشته مهندسی کامپیوتر یکی از محبوب‌ترین رشته‌های مهندسی در دانشگاه‌ها است و شامل طراحی، توسعه و ارتقاء سیستم‌های کامپیوتری و نرم‌افزارهای مرتبط با آن است. در زیر به برخی از مزایا و معایب این رشته اشاره می‌کنیم:

مزایا:

  • با توجه به رشد روز افزون فناوری و تکنولوژی، نیاز به کارشناسان مهندسی کامپیوتر در صنایع مختلف رو به افزایش است.
  • این رشته شامل مباحثی مانند برنامه‌نویسی، شبکه‌های کامپیوتری، هوش مصنوعی، امنیت و سایر مباحث مرتبط با کامپیوتر است که می‌تواند فرصت‌های شغلی گسترده‌ای را برای فارغ‌التحصیلان ایجاد کند.
  • در این رشته، دانشجویان با مهارت‌های فنی و تخصصی در حوزه کامپیوتر و نرم‌افزارها آشنا می‌شوند که می‌تواند باعث افزایش قابلیت اشتغال آن‌ها در بازار کار شود.
  •  مهندسان کامپیوتر معمولاً با دسترسی به تکنولوژی‌های پیشرفته می‌توانند به حل مسائل پیچیده و چالش‌های فنی در صنایع مختلف کمک کنند.

معایب:

  • یکی از مشکلات این رشته، پیچیدگی بالای مفاهیم و مباحث مرتبط با کامپیوتر است که ممکن است برای برخی دانشجویان سخت باشد.
  • این رشته شامل تکنولوژی‌های پیشرفته و روزآمد است که در مقایسه با برخی رشته‌های دیگر، نیاز به هزینه‌های بیشتری برای آموزش دارد.
  • در این رشته، کار با داده‌های حسابی و نرم‌افزارهای پیچیده ممکن است نیاز به تسلط بر مفاهیم ریاضی داشته باشد که برای برخی دانشجویان سخت باشد.
  • ممکن است این رشته باعث شدید شدن رقابت در بازار کار شود، بنابراین برخی فارغ‌التحصیلان ممکن است با مشکلاتی مانند عدم اشتغال مواجه شوند.

رشته مهندسی کامپیوتر می‌تواند برای دانشجویانی که به دنبال یادگیری مفاهیم فنی و کار با تکنولوژی‌های پیشرفته هستند، فرصت‌های شغلی گسترده‌ای را فراهم کند. با این حال، برخی از دانشجویان ممکن است با مشکلاتی مانند پیچیدگی بالای مفاهیم و مباحث، هزینه‌های بالای آموزش و رقابت شدید در بازار کار مواجه شوند. برای اینکه بتوانید تصمیم درستی را در انتخاب رشته تحصیلی خود بگیرید، بهتر است با بررسی اطلاعات دقیق تر در مورد رشته مهندسی کامپیوتر، مزایا و معایب آن و نیاز های بازار کار، تصمیم خود را اتخاذ کنید.

آینده شغلی، بازار کار، درآمد مهندسی کامپیوتر

با توجه به گسترش روزافزون دنیای رایانه امروزه بیش از هر زمان دیگری نیاز به متخصصان رایانه احساس می شود. امروزه یک مهندس کامپیوتر اگر علاقمند به کار باشد، هیچ وقت با مشکل بیکاری روبه رو نمی شود. به خصوص مهندسین نرم افزار فرصت های شغلی بیشتری داشته و برای کارکردن نیاز به امکانات و تجهیزات زیادی ندارند. فرصت های شغلی این رشته به حدی گسترده و متعدد است که نه تنها فارغ التحصیلان این رشته به راحتی جذب بازار کار می شوند بلکه دانشجویان دو سال آخر این رشته نیز می توانند وارد بازار کار شده و فعالیت کنند.

برای مهندسین سخت افزار هم امکان کار در شرکتهای تولید کننده قطعات و دستگاهها و مراکز صنعتی – تولیدی بسیار فراهم است و از نظر سطح درآمدی هم با توجه به دانش و پشتکار شخصی در حد قابل قبول و ایده آلی قرار دارند. از طرفی با توجه به استفاده روزافزون از شبکه اینترنت زمینه کار در این موضوع نیز بسیار مهیاست. 

بازار کار مهندسی کامپیوتر در ایران

پیشرفت چشمگیر رایانه در محافل عمومی و خصوصی، استفاده گسترده از شبکه اینترنت و زمینه های مرتبط با آن، فراهم آمدن شرایط آموزش و تجارت الکترونیک باعث شدند تا از اکنون چشم انداز روشنی نسبت به آینده این رشته وجود داشته باشد به نحوی که فعالان در این زمینه از آینده کاری مطمئنی برخوردار خواهند بود. تنها نگرانی به قسمت نرم افزار مربوط می شود که باید مهندسان خلاق به تهیه نرم افزارهای مفید دست بزنند تا نیازها برطرف شود.

مهندسی کامپیوتر چند سال طول می کشد ؟

در ایران، دوره تحصیلی مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی ارشد به طور معمول ۲ سال و در مقطع کارشناسی نیز به طور معمول ۴ سال می‌باشد. البته در برخی دانشگاه‌ها، دوره تحصیلی کارشناسی نیز ممکن است به ۳ سال اختصاص داده شود.

در دوره تحصیلی کارشناسی، دانشجویان علاوه بر مباحث پایه و عمومی مهندسی، دروسی را مانند برنامه‌نویسی، سیستم‌های عامل، شبکه‌های کامپیوتری، بانک‌های اطلاعاتی، هوش مصنوعی و سایر مباحث مرتبط با کامپیوتر و نرم‌افزارها دریافت می‌کنند.

در دوره تحصیلی کارشناسی ارشد، دانشجویان علاوه بر تکمیل دوره درسی، به پژوهش و تحقیقات در زمینه‌های مرتبط با رشته خود نیز می‌پردازند. در این دوره، دانشجویان به عنوان متخصصان کامپیوتر، می‌توانند با توجه به نیازهای بازار کار و توانایی‌های خود، در زمینه کارآفرینی و تولید نرم‌افزارهای مختلف، فعالیت کنند.

لازم به ذکر است که مدت زمان دوره تحصیلی در رشته مهندسی کامپیوتر می‌تواند در برخی دانشگاه‌ها و کشورها متفاوت باشد. همچنین، برای کسب اطلاعات دقیق تر، بهتر است به سایت دانشگاه مورد نظر و یا مراجعه به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری راهنمایی کننده خواهد بود.

برای رشته کامپیوتر چه درس هایی باید قوی باشد

برای رشته کامپیوتر، دروس زیر بسیار مهم هستند و بهتر است داوطلبانی که قصد ورود به این رشته را دارند، در این دروس توانایی خوبی داشته باشند:

۱. ریاضیات:
ریاضیات در رشته کامپیوتر بسیار مهم است، زیرا بسیاری از روش‌ها و الگوریتم‌های مورد استفاده در کامپیوتر، بر پایه ریاضیات استوار هستند. بنابراین، باید در دروسی مانند آنالیز ریاضی، آلجبر خطی و آمار و احتمال، قوی باشید.

۲. علوم کامپیوتر:
دروسی مانند ساختار داده‌ها، الگوریتم‌ها، برنامه‌نویسی و برنامه‌نویسی شیءگرا، از دروس پایه‌ای در رشته کامپیوتر هستند و باید در این دروس توانایی خوبی داشته باشید.

۳. سیستم‌های عامل:
دروسی مانند سیستم‌های عامل و شبکه‌های کامپیوتری، برای درک عمیق‌تر از چگونگی عملکرد کامپیوتر و برنامه‌های کاربردی، بسیار مهم هستند.

۴. الکترونیک:
دانش در زمینه الکترونیک و مدارهای الکتریکی، به شما کمک می‌کند تا بتوانید سخت‌افزارهای کامپیوتر را بهتر درک کنید.

۵. زبان انگلیسی:
بسیاری از منابع و مستندات در حوزه کامپیوتر به زبان انگلیسی هستند و داشتن آشنایی خوب با زبان انگلیسی، به شما کمک می‌کند تا به راحتی به این منابع دسترسی داشته باشید.

در کل، برای رشته کامپیوتر، دروسی مانند ریاضیات، علوم کامپیوتر، سیستم‌های عامل، الکترونیک و زبان انگلیسی بسیار مهم هستند و باید در این دروس توانایی خوبی داشته باشید.

تفاوت مهندسی کامپیوتر و مهندسی حرفه ای کامپیوتر

مهندسی کامپیوتر و مهندسی حرفه‌ای کامپیوتر دو رشته متفاوت هستند. در ادامه به تفاوت‌های اصلی این دو رشته اشاره خواهم کرد:

۱- محتوای آموزشی:
در رشته مهندسی کامپیوتر، دانشجویان آموزش دیدن مباحث پایه و عمومی مهندسی را در کنار آموزش مباحث مرتبط با کامپیوتر و نرم‌افزارهای مختلف دریافت می‌کنند. این رشته شامل مباحثی مانند برنامه‌نویسی، شبکه‌های کامپیوتری، هوش مصنوعی، امنیت و سایر مباحث مرتبط با کامپیوتر است.

اما در مقابل، مهندسی حرفه‌ای کامپیوتر، شامل آموزش مباحث مرتبط با کاربردهای عملی و شغلی کامپیوتر است. به طور کلی، در این رشته دانشجویان آموزش دیدن مباحثی مانند نصب و راه‌اندازی سیستم‌های کامپیوتری، پشتیبانی فنی و نرم‌افزارهای مختلف، مدیریت شبکه‌های کامپیوتری و امنیت را دریافت می‌کنند.

۲- محدوده کاربرد:
رشته مهندسی کامپیوتر، شامل آموزش دیدن مباحث مرتبط با طراحی، توسعه و ارتقاء سیستم‌های کامپیوتری و نرم‌افزارهای مرتبط با آن است. با توجه به پوشش گسترده این رشته، فارغ‌التحصیلان می‌توانند در بسیاری از صنایع مختلف به عنوان مهندس کامپیوتر فعالیت کنند.

اما در مقابل، مهندسی حرفه‌ای کامپیوتر، شامل آموزش مهارت‌های عملی و شغلی در زمینه‌هایی مانند پشتیبانی فنی، مدیریت شبکه‌های کامپیوتری، امنیت و سایر مباحث مرتبط با کاربردهای عملی کامپیوتر است. به عنوان مثال، فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند به عنوان مدیر شبکه، متخصص امنیت و یا مهندس پشتیبانی فعالیت کنند.

رشته کامپیوتر برای خانم ها

رشته کامپیوتر در حال حاضر یکی از رشته‌های پرطرفدار و محبوب در دنیای آکادمیک و فناوری است که بسیاری از خانم‌ها نیز به آن علاقه دارند. اگر شما نیز به علاقه‌مندی به کامپیوتر و فناوری دارید، باید بدانید که رشته کامپیوتر برای خانم‌ها همانند آقایان، یکی از گزینه‌های خوبی برای تحصیل و شغل است.

در سال‌های اخیر، با توجه به رشد صنعت فناوری اطلاعات و نیاز روزافزون شرکت‌ها به توسعه نرم‌افزارهای جدید، فرصت‌های شغلی بسیار زیادی در این حوزه به وجود آمده است. بنابراین، اگر شما به علاقه‌مندی به کامپیوتر و نرم‌افزارها دارید، می‌توانید با تحصیل در رشته کامپیوتر و یا رشته‌های مرتبط با آن، به یک شغل پردرآمد و موفق دست یابید.

در حال حاضر، خانم‌هایی که در صنعت فناوری اطلاعات فعالیت می‌کنند، بسیاری هستند و در بسیاری از شرکت‌های IT، خانم‌هایی به عنوان مدیران، توسعه‌دهندگان، طراحان و متخصصان امنیت، به کار می‌روند. به عنوان مثال، در بعضی شرکت‌های بزرگ فناوری اطلاعات مانند گوگل، فرصت‌های کاری و کارآموزی خاص برای خانم‌ها نیز وجود دارد.

بنابراین، اگر به علاقه‌مندی به کامپیوتر و فناوری دارید، می‌توانید با تحصیل در رشته کامپیوتر و یا رشته‌های مرتبط، به یک شغل پردرآمد و جذاب دست یابید.

شرایط ورود به رشته مهندسی کامپیوتر

شرایط ورود به رشته مهندسی کامپیوتر در هر دانشگاه و کشوری ممکن است متفاوت باشد، اما در کل شرایطی که برای ورود به این رشته در بسیاری از دانشگاه‌ها و کشورها الزامی است عبارتند از:

۱. داشتن مدرک دبیرستان:
برای ورود به رشته مهندسی کامپیوتر، باید مدرک دبیرستان یا معادل آن را داشته باشید.

۲. قبولی در آزمون ورودی:
در بسیاری از دانشگاه‌ها، برای ورود به رشته مهندسی کامپیوتر، باید در آزمون ورودی دانشگاه به خوبی عمل کرده و قبول شوید. برای آزمون ورودی، معمولاً مباحثی مانند ریاضیات، فیزیک و علوم کامپیوتری در نظر گرفته می‌شوند.

۳. پایین آوردن حد نصاب:
در بسیاری از دانشگاه‌ها، برای ورود به رشته مهندسی کامپیوتر، معمولاً باید حد نصاب مشخصی در آزمون ورودی و یا در معدل دبیرستان را پایین آورده باشید.

۴. داشتن مهارت‌های کامپیوتری:
اگرچه داشتن مهارت‌های کامپیوتری برای ورود به رشته مهندسی کامپیوتر الزامی نیست، اما با داشتن مهارت‌هایی مانند برنامه‌نویسی، آشنایی با سیستم‌عامل‌ها و شبکه‌های کامپیوتری، می‌توانید برای ورود به این رشته آمادگی بیشتری داشته باشید.

 دانشگاه های پذیرنده رشته مهندسی کامپیوتر

دانشگاه های دولتی پذیرنده رشته مهندسی کامپیوتر عبارتند از،

  • دانشگاه آیت اله بروجردی – بروجرد
  • دانشگاه آیت اله حایری – میبد
  • دانشگاه اراک
  • دانشگاه اردکان
  • دانشگاه ارومیه
  • دانشگاه اصفهان
  • دانشگاه الزهرا (س) – تهران (ویژه خواهران)
  • دانشگاه ایلام
  • دانشگاه بجنورد
  • دانشگاه بزرگمهر قاینات
  • دانشگاه بناب
  • دانشگاه بوعلی سینا – همدان
  • دانشگاه بوعلی سینا – همدان (محل تحصیل آموزشکده فنی تویسرکان)
  • دانشگاه بیرجند
  • دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) – قزوین
  • دانشگاه تبریز
  • دانشگاه تبریز (محل تحصیل دانشکده فنی و مهندسی میانه)
  • دانشگاه تخصصی فنّاوریهای نوین آمل
  • دانشگاه تربت حیدریه
  • دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی – تهران
  • دانشگاه تهران (محل تحصیل پردیس فارابی قم)
  • دانشگاه تهران (محل تحصیل دانشکده فنی فومن واقع در شهرستان فومن استان گیلان)
  • دانشگاه تهران (محل تحصیل پردیس بین المللی کیش)
  • دانشگاه جهرم
  • دانشگاه حکیم سبزواری – سبزوار
  • دانشگاه خلیج فارس – بوشهر
  • دانشگاه خلیج فارس – بوشهر (محل تحصیل دانشکده فنی و مهندسی جم)
  • دانشگاه خوارزمی – تهران (محل تحصیل واحد کرج)
  • دانشگاه دامغان
  • دانشگاه رازی – کرمانشاه
  • دانشگاه زابل
  • دانشگاه زنجان
  • دانشگاه سلمان فارسی – کازرون
  • دانشگاه سمنان
  • دانشگاه سیدجمالالدین اسدآبادی – اسدآباد همدان
  • دانشگاه سیستان و بلوچستان – زاهدان
  • دانشگاه سیستان و بلوچستان – زاهدان (محل تحصیل دانشکده صنعت و معدن خاش)
  • دانشگاه شاهد – تهران
  • دانشگاه شهرکرد
  • دانشگاه شهید باهنر – کرمان
  • دانشگاه شهید بهشتی – تهران
  • دانشگاه شهید چمران – اهواز
  • دانشگاه شهید مدنی آذربایجان – تبریز
  • دانشگاه شیراز
  • دانشگاه صنعتی ارومیه
  • دانشگاه صنعتی اصفهان
  • دانشگاه صنعتی امیرکبیر – تهران
  • دانشگاه صنعتی بابل
  • دانشگاه صنعتی بیرجند
  • دانشگاه صنعتی جندی شاپور – دزفول
  • دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء(ص) – بهبهان
  • دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی – تهران
  • دانشگاه صنعتی سیرجان
  • دانشگاه صنعتی شاهرود
  • دانشگاه صنعتی شریف – تهران
  • دانشگاه صنعتی شیراز
  • دانشگاه صنعتی قم
  • دانشگاه صنعتی کرمانشاه
  • دانشگاه صنعتی همدان
  • دانشگاه علم و صنعت ایران – تهران
  • دانشگاه علم و فنّاوری مازندران – بهشهر
  • دانشگاه فردوسی مشهد
  • دانشگاه فرزانگان (ویژه خواهران) – سمنان
  • دانشگاه فسا
  • دانشگاه فنّاوریهای نوین سبزوار- حضرت زینب (س) (ویژه خواهران)
  • دانشگاه قم
  • دانشگاه کاشان
  • دانشگاه کوثر (ویژه خواهران) – بجنورد
  • دانشگاه گلستان – گرگان
  • دانشگاه گلستان – گرگان (محل تحصیل دانشکده فنی ومهندسی علی آباد کتول)
  • دانشگاه گنبد (محل تحصیل دانشکده فنی و مهندسی مینودشت)
  • دانشگاه گیلان – رشت
  • دانشگاه گیلان – رشت (محل تحصیل دانشکده فنی و مهندسی شرق گیلان (رودسر))
  • دانشگاه لرستان – خرم آباد
  • دانشگاه لرستان – خرم آباد (محل تحصیل مرکز آموزش عالی پلدختر)
  • دانشگاه مازندران – بابلسر
  • دانشگاه مازندران – بابلسر
  • دانشگاه محقق اردبیلی – اردبیل
  • دانشگاه ملایر
  • دانشگاه مهندسی فنّاوری های نوین – قوچان
  • دانشگاه ولایت – ایرانشهر
  • دانشگاه ولی عصر(عج) – رفسنجان
  • دانشگاه هرمزگان – بندرعباس
  • دانشگاه هرمزگان – بندر عباس (محل تحصیل مجتمع آموزش عالی میناب)
  • دانشگاه یزد
  • دانشکده فنی و حرفه ای دختران تهران – دکتر شریعتی
  • دانشکده کشاورزی و دامپروری تربت جام
  • مجتمع آموزش عالی بم
  • مجتمع آموزش عالی سراوان
  • مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین
  • مجتمع آموزش عالی گناباد
  • مرکز آموزش عالی شهرضا
  • مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بویین زهرا
  • مرکز آموزش عالی کاشمر
  • مرکز آموزش عالی لار
  • مرکز آموزش عالی محلات (ویژه برادران)
  •  مرکز تحصیلات تکمیلی در علوم پایه – زنجان
  • دانشگاه ایلام
  • دانشگاه خلیج فارس – بوشهر
  • دانشگاه شهرکرد
  • دانشگاه کردستان – سنندج
  • دانشگاه صنعتی کرمانشاه
  • دانشگاه صنعتی شیراز
  • دانشگاه لرستان – خرم آباد

سوالات متداول رشته مهندسی کامپیوتر

✔ بازار کار مهندسی کامپیوتر برای زنان چگونه است؟

به قطعیت می‌توان بیان داشت که شغل‌های رشته مهندسی کامپیوتر با داشتن جذابیت‌های خاص خود یکی از بهترین فرصت‌های شغلی در بازار کار برای خانم‌ها در ایران می‌باشند.

آیا شرایط پذیرش بدون کنکور برای رشته مهندسی کامپیوتر وجود دارد؟

بله، در دانشگاه‌های پیام‌نور و آزاد بدون شرکت در آزمون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی یا همان معدل میتوان ثبت‌نام کرد.

درآمد یک مهندس کامپیوتر چقدر است؟

حقوق مهندس کامپیوتر متغییر است و به میزان تلاش او بستگی دارد، اما در کل یک برنامه‌نویس حرفه‌ای خود اشتغال ماهانه بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون درآمد دارد.

✔ مهندسی کامپیوتر در مقطع ارشد شامل چه گرایش هایی می باشد؟

مهندسی نرم افزار – مهندسی سخت افزار – شبکه های کامپیوتری – رایانش امن – مهندسی محاسبات و الگوریتم ها – رباتیک و هوش مصنوعی

✔ کدام دانشگاه ها در زمینه مهندسی کامپیوتر پیش رو هستند؟

صنعتی شریف، تهران، امیرکبیر، شهید بهشتی، علم و صنعت، خواجه نصیر، صنعتی اصفهان

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک های مفید
دکمه بازگشت به بالا

دانلود فایل

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید.