اکسل فهرست بها 1403 منتشر شد. 

فهرست بها 1403
نظام مهندسی

پروانه نظام مهندسی

داوطلبان پذیرفته شده در آزمون نظام مهندسی پس از گذراندن مراحل بعدی آزمون می توانند از طریق درخواست صدور پروانه برای دریافت پروانه نظام مهندسی اقدام کنند. این پروانه که به گواهی اشتغال به کار مهندسی نیز معروف است یکی از مدارک رسمی دولتی است و به داوطلبان اجازه اشتغال در شاخه های هفت گانه نظام مهندسی مورد نظر خود را می دهد.

فارغ التحصیلان رشته های مهندسی برای داشتن پروانه کار و انجام فعالیت های قانونی در رشته مورد نظر خود باید در آزمون های نظام مهندسی شرکت کرده و در آزمون قبولی کنند سپس نسبت به اخذ پروانه نظام مهندسی اقدام کنند. این مجوز به داوطلبان این امکان را می دهد که به صورت قانونی در رشته مورد نظر مشغول به کار شوند و بسته به نوع کار از مزایای مربوطه بهره مند شوند.

با توجه به اینکه داوطلبان آزمون نظام مهندسی برای شروع فعالیت حرفه ای خود نیاز به اخذ پروانه نظام مهندسی پس از قبولی در کنکور مهندسی دارند، در این مقاله به ماهیت پروانه نظام مهندسی، مدارک دریافتی، مراحل و نحوه اخذ آن می پردازیم. مجوز و مزایا اخذ مجوز نظام مهندسی به طور کامل توضیح داده شده است. تا پایان این مقاله با پورتال جامع مهندسین ایران همراه باشید!

پروانه نظام مهندسی

کلیه داوطلبان شرکت کننده در آزمون ورودی حرفه مهندسین پس از قبولی در آزمون می توانند برای دریافت کارت نظام مهندسی و پروانه نظام مهندسی اقدام کنند. کارت و پروانه نظام مهندسی هر کدام دارای مزایایی هستند و داوطلبان برای دریافت آن باید مراحل خاصی را طی کنند. در این مقاله به مراحل و مزایای اخذ پروانه مهندسی پرداخته شده است.

به طور کلی شرکت در آزمون نظام مهندسی برای داوطلبان اختیاری است اما در صورتی که داوطلبان قصد دریافت پروانه نظام مهندسی را دارند ابتدا باید در این آزمون شرکت کرده و نمره قبولی را کسب کنند.

در مرحله بعد داوطلبان می توانند درخواست عضویت و مجوز خود را به سازمان نظام مهندسی کشور ارسال کنند. لازم به ذکر است که مراحل اخذ پروانه مهندسی تقریباً سه تا چهار ماه به طول خواهد انجامید.

نکته مهم فرآیند پروانه نظام مهندسی این است که داوطلبان پس از قبولی در آزمون باید به عضویت سازمان نظام مهندسی درآیند سپس درخواست صدور پروانه اشتغال یا پروانه نظام مهندسی را ارسال کنند. به همین دلیل مراحل اخذ پروانه مهندسی نزدیک به چهار ماه به طول خواهد انجامید.

داوطلبان با شرکت و قبولی در این آزمون می توانند پروانه مهندسی خود را دریافت کنند. داوطلبان باید حداقل نمره قبولی در آزمون را کسب کنند.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ پروانه مهندسی

داوطلبان متقاضی پروانه مهندسی باید قبل از ارائه درخواست خود بدانند که تمامی مدارک لازم را دارند. اولین مدرکی که برای اخذ مجوز کار در رشته مهندسی لازم است، داشتن سابقه کار مورد نیاز برای هر مدرک می باشد. با توجه به این موضوع سابقه کار حرفه ای در مقطع کارشناسی ۳ سال، فوق لیسانس ۲ سال و دکترا ۱ سال است.

داوطلبان ابتدا باید سوابق کاری خود را مستندسازی کنند سپس نسبت به جمع آوری سایر مدارک لازم جهت اخذ مجوز در رشته های مهندسی اقدام نمایند. به این ترتیب موارد مورد نیاز برای ارائه درخواست صدور پروانه به منظور داشتن مدرک تحصیلی مذکور، قبولی در آزمون نظام مهندسی و داشتن سابقه کار حرفه ای توضیح داده شده در بالا می باشد. در این قسمت مدارک مورد نیاز جهت اخذ مجوز استخدامی نظام مهندسی نیز خلاصه شده است.

مدارک لازم برای دریافت پروانه نظام مهندسی

  • کپی کارت ملی و کارت پایان خدمت سربازی یا معافیت دائم
  • کپی مدرک تحصیلی
  • ۳ قطعه عکس ۳*۴ (تعداد عکس های درخواستی در بعضی از استان ها دو قطعه می باشد)
  • اصل رسید بانکی پرداخت هزینه
  • تکمیل کاربرگ درخواست صدور پروانه نظام مهندسی
  • ارائه مدارک سابقه کار مورد نیاز با توجه به مدرک تحصیلی
  • ارائه مدارک مرتبط با دوره های کارآموزی و سمینارهای توجیهی عمومی و تخصصی (این مورد برای پس از ارسال درخواست صدور پروانه می باشد)

پس از آماده سازی کلیه مدارک ذکر شده، در صورت مشاهده نتیجه قبولی خود در آزمون نظام مهندسی که یکی از شرایط دریافت پروانه اشتغال به کار سازمان نظام مهندسی می باشد، داوطلبان پروانه نظام مهندسی می توانند درخواست خود را برای دریافت پروانه نظام مهندسی به سازمان مربوطه ارسال نمایند.

سابقه کار توضیح داده شده نیز برای شرکت در آزمون نظام مهندسی الزامی است.

مراحل اخذ پروانه مهندسی

داوطلبان علاقه مند به اخذ پروانه نظام مهندسی قبل از ارسال درخواست خود به سازمان مربوطه باید در جریان مراحل اخذ پروانه نظام مهندسی و نحوه اخذ آن قرار گرفته و سپس درخواست خود را ارسال نمایند. کوتاهی یا به حد نصاب نرسیدن مراحل انجام هر یک از مراحل مورد نیاز داوطلب را از دریافت مجوز استخدامی نظام مهندسی باز می دارد.

مراحل اخذ پروانه مهندسی به طور کلی به چهار مرحله تقسیم می شود که اولین مرحله آن پذیرش داوطلب در آزمون نظام مهندسی می باشد. در این قسمت از مقاله به طور کامل به مراحل اخذ پروانه مهندسی برای داوطلبان پرداخته شده است.

مرحله اول: داوطلب در این مرحله باید در آزمون ورودی حرفه مهندسین که توسط سازمان نظام مهندسی برگزار می شود، شرکت کرده و با مطالعه منابع اعلام شده، نمره قبولی در آزمون این سازمان را کسب کند. لازم به ذکر است که داوطلب باید به طور همزمان برای مدارک مورد نظر خود در آزمون شرکت کند. پس از مشاهده پاس، داوطلب می تواند برای مرحله بعدی آماده شود.

مرحله دوم: این مرحله شامل مراحل مربوط به عضویت در سازمان نظام مهندسی می باشد. داوطلبان پس از مشاهده نتیجه آزمون خود می توانند مدارک خود را ارسال و برای عضویت در سازمان نظام مهندسی اقدام کنند. پس از تایید درخواست و عضویت داوطلب می تواند مراحل بعدی را طی کند.

لازم به ذکر است داوطلبان می توانند حتی قبل از شرکت در آزمون نظام مهندسی به عضویت این سازمان درآیند و در صورت قبولی در آزمون این سازمان با زمان کمتری مجوز نظام مهندسی خود را دریافت کنند. مدت زمان انجام این فرآیند برای دریافت پروانه نظام مهندسی یا پروانه اشتغال حدود ۴ تا ۶ ماه به طول می انجامد.

مرحله سوم: این مرحله شامل ارسال درخواست صدور پروانه نظام مهندسی و مراحل لازم بعدی می باشد. داوطلبان پس از ارسال درخواست خود باید در بخش پذیرش و آموزش شرکت کنند. در بخش پذیرش فرد باید پرونده مالیاتی را به عنوان یکی از مدارک مورد نیاز برای صدور پروانه کار تشکیل دهد و برای این کار فرم های ارائه شده توسط اداره کل راه و شهرسازی را تکمیل کند.

در بخش بعدی یعنی قسمت آموزشی، داوطلبان باید در بازه زمانی صدور پروانه نظام مهندسی در سمینارهای توجیهی و دوره های آموزشی مرتبط با حرفه خود که توسط سازمان نظام مهندسی برگزار می شود، شرکت کنند.

همچنین داوطلبانی که قبلاً به عضویت سازمان نظام مهندسی درآمده و از قبولی در آزمون این سازمان اطمینان دارند می توانند در فاصله زمانی اعلام نتایج آزمون نظام مهندسی در دوره های مذکور شرکت کنند.

مرحله چهارم: در این مرحله داوطلب پس از گذراندن دوره ها و سمینارهای آموزشی و دریافت گواهی حضور در این دوره ها، نسبت به پرداخت هزینه های صدور پروانه اشتغال به کار اقدام کند. واریز این مبلغ به صورت اینترنتی انجام می شود و دریافت فیش اینترنتی یکی از مدارک لازم برای صدور مجوز می باشد.

پس از گذراندن این مرحله، داوطلب باید با مراجعه به سازمان محل سکونت، مراحل سوگندنامه مهندسی را تکمیل و مدارک مورد نیاز برای صدور پروانه نظام مهندسی را ارائه کند.

پس از طی این مراحل و ظرف چند ماه مجوز نظام مهندسی به داوطلب داده می شود. لازم به ذکر است این پروانه دارای مدارک تحصیلی بوده و داوطلبان می توانند در صورت نیاز پروانه اشتغال به کار نظام مهندسی خود را ارتقاء دهند.

مزایای اخذ پروانه مهندسی

در قسمت های قبلی مقاله مدارک و مراحل اخذ پروانه مهندسی به طور کامل توضیح داده شده است. در این قسمت از مقاله به مزایای اخذ پروانه مهندسی پرداخته شده است. داوطلبان پس از دریافت پروانه مهندسی می توانند یکی از پیش نیازهای اصلی ارتقای پروانه مهندسی خود را داشته باشند و در صورت نیاز، پروانه خود را به سطح بالاتر ارتقا دهند یا برای تمدید پروانه مهندسی انتخاب کنند. .

از دیگر مزایای اخذ پروانه مهندسی می توان به کسب اعتبار شغلی بیشتر، تاسیس شرکت یا دفتر مهندسی، داشتن گواهینامه معتبر برای داشتن فعالیت های مرتبط در خارج از کشور، کسب درآمد ثابت سالانه بدون داشتن هیچ گونه فعالیتی، تنها با قانونی شدن مجوز اشاره کرد. اشاره کرد. این دسته از مزایا بسته به نیاز داوطلب پس از طی مراحل اجباری قابل انجام است.

یکی دیگر از مزایای اخذ پروانه مهندسی بهبود رزومه یک مهندس داوطلب است. در صورت دارا بودن شرایط لازم جهت اخذ پروانه نظام مهندسی، امکان ارتقاء رزومه و به دنبال آن ارتقاء شغلی و همچنین استخدام در شرکت های عالی مهندسی را خواهد داشت.

متقاضیان آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۱ هفت رشته می توانند با دانلود نمونه سوالات و پاسخنامه آزمون های سال های اخیر با نحوه طراحی و سطح سوالات آشنا شوند.

 

منبع: heyvagroup – tceo

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک های مفید
دکمه بازگشت به بالا