اکسل فهرست بها 1403 منتشر شد. 

فهرست بها 1403
مهندسی فناوری اطلاعات

طول محتوا باید چند وجب باشد؟

طول محتوا چطور روی سئوی سایت‌ تاثیر می‌گذارد؟

محتواهای طولانی برای سئو جذاب‌تر، قابل اشتراک‌تر و بهتر هستند.محتواهای با ۲۰۰۰ کلمه می‌تواند تاثیر بسیار خوبی روی سئوی سایت شما داشته باشد. ولی متاسفانه اکثر بازاریابان محتوا حتی به تولید محتوا در این حجم نزدیک هم‌ نمی‌شوند.

عوامل زیادی برای تعیین محتوای باکیفیت و طولانی وجود دارد.

در این مطلب قصد داریم، همه چیز را در مورد اینکه چرا موتورهای جستجو  محتواهای طولانی را دوست دارند، آشنا شویم پس همراه پورتال جامع مهندسین ایران باشید.

مزایای سئو برای محتواهای طولانی

محتوای طولانی‌تر، رتبه جستجوی بالاتری را ایجاد‌ می‌کند.

به بیان ساده، مطالعات نشان‌ می‌دهد که محتوای طولانی‌تر بر صفحه اول رتبه‌بندی جستجو تسلط دارد. در واقع محتواهایی در صفحه اول سایت‎های جستجوگر مثل گوگل ظاهر می‌شوند که طولانی‌تر باشند.

SerpIQ یک مطالعه انجام داد که ۱۰ نتیجه برتر موتورهای جستجو را بر اساس طول محتوا ترسیم‌ می‌کرد.

مزایای سئو برای محتواهایی طولانی

اولین نتیجه دارای ۲۴۱۶ کلمه و نتیجه دهم هم ۲۰۳۲ کلمه دارد. این نشان‌ می‌دهد که ‌گوگل سایت‌های غنی از محتوا را ترجیح‌ می‌دهد.

این واقعیت که هیچ یک از نتایج در صفحه اول گوگل ​​کمتر از ۲۰۰۰ کلمه نیست، به خودی خود می‌تواند قانع‌کننده باشد و نشان دهد که طولانی بودن محتوا، تا چه اندازه مهم است. (البته این مورد برای همه‌ موضوعات صدق نمی‌کند.)

اما این یک معامله است:

گوگل با نگاه کردن به تعداد کلمات صفحه، رتبه آن را تعیین‌ نمی‌کند.

در حالی که به نظر می‌رسد طول محتوا، رتبه و جایگاه بهتری به آن صفحه در نتایج جستجو می‎دهد، عواملی که در واقع به رتبه‌بندی صفحات گوگل کمک‌ می‌کند، تنها با محتوای طولانی ممکن‌ می‌شود.

اگر این حرف گیج‌کننده به نظر‌ می‌رسد، به این دلیل است که بخش‌های سیار زیادی در عملکرد سئوی محتوا دخیل هستند.

بیایید برخی از این عوامل را بررسی کنیم:

محتوای طولانی‌تر، بک لینک بیشتری به دست می‌آورد

تحقیقات نشان‌ می‌دهد محتوای طولانی، احتمال بیشتری برای کسب بک لینک باکیفیت دارد که به طور چشم‌گیری در بهبود رتبه جستجو کمک‌ می‌کند.

محتوای طولانی‌تر

در اینجا یک نمودار از Hubspot آورده‌ایم که ارتباط بین طول محتوا و بک لینک‌ها را نشان‌ می‌دهد:

حالا سوالی که ایجاد می‌شود این است:

چرا محتواهایی با فرم طولانی بک لینک بیشتری دریافت‌ می‌کنند؟

محتوای خوب طولانی‌تر، مفیدتر و جامع تر از محتوای کوتاه است، و هرچه محتوا مفیدتر و جامع‎تر باشد، ارزش بیشتری را به کاربر ارائه‌ می‌دهد.

گوگل درک‌ می‌کند که کاربران‌ نمی‌خواهند به دنبال تکه‌های پراکنده از اطلاعات باشند و مطالب زیادی را از صفحات متعدد جمع‌آوری کنند. آن‌ها دوست دارند یک مطلب کامل پیدا کنند که به تمام سوالاتشان جواب بدهد.

محتوای طولانی، که بدون شک جامعیت بیشتری در مورد یک موضوع خاص دارد، احتمال بیشتری برای ارائه پاسخ‌هایی دارد که کاربران در جستجوی آن هستند، بدون اینکه آن‌ها را مجبور به انجام یک پروژه تحقیقاتی کوچک کند!

از طرف دیگر، محتوای طولانی‌تر معمولا چشمگیرتر است و تمایل به دیده شدن دارد. کاربران بیشتری به سراغ چنین محتوایی می‌آیند و این یعنی گوگل می‌تواند رتبه بهتری برای آن در نظر بگیرد.

برایان دین، یکی از معروف‌ترین متخصصان حوزه سئو و مالک سایت بک‌لینکو می‌گوید:

«همیشه فضا برای پست‌هایی با عنوان «۷ راه برتر برای…» وجود دارد، ولی پست‌هایی که لیست‌های طولانی‌تری ارائه می‌کنند، به دلیل حجم محتوایی که دارند معمولا توجه بیشتری از کاربران می‌گیرند. چیزی این میان وجود دارد که لیست‌های بلند بالا مثل ۱۰۰ فیلم برتر تاریخ سینما را در مقابل ۱۰ فیلم برتر، جذاب‌تر و قابل‌ انتشارتر می‌کند.»

نکته صحبت‌های برایان دین این است:

هر کسی‌ می‌تواند در مدت زمان کوتاه و با کمترین تجربه، یک قطعه محتوای bite-sized (محتوای کوتاه) بنویسد.

اما وقتی با یک لیست دقیق و گام به گام از «۱۶ نکته سئوی قابل اجرا که‌ می‌توانید برای جلوگیری از رایج‌ترین اشتباهات سئو انجام دهید» روبه‌رو‌ می‌شوید، چه دلیلی دارد کسی این دستورالعمل گام به گام را بگذارد و‌ روی لیستی از ۵ نکته در مورد همان موضوع کلیک کرده یا به آن لینک دهد؟

کاربران هرگز چنین کاری نمی‌کنند! مهم نیست میزان توجه و تمرکز آن‌ها به اندازه یک ماهی قرمز باشد – آن‎ها همیشه بهترین محتوای موجود را‌ می‌خواهند.

بیایید کمی به عقب برگردیم:

واضح است که محتوای طولانی‌تر، مفیدتر، چشمگیرتر و جامع‌تر از محتوای کوتاه است و باعث‌ می‌شود بک لینک بیشتری کسب کند.

اما بک لینک‌ها از کجا‌ می‌آیند؟

لینک‌های باکیفیت، زمانی ایجاد‌ می‌شوند که ایجادکنندگان لینک – افرادی در صنعت شما که توانایی لینک دادن به محتوای شما را دارند – محتوای شما (یا بخشی از آن) را برای مخاطبان خود ارزشمند بدانند و به آن لینک دهند.

کلمه کلیدی در اینجا، «ارزش» است. محتوای کوتاه و محدود اغلب از ارزش و کیفیت کافی برای جلب توجه لینک‌سازان برخوردار نیست.

درست همان‌طور که تولید محتوای باارزش به مخاطبان شما کمک‌ می‌کند، لینک‌سازان نیز‌ می‌خواهند به محتوایی لینک دهند که برای مخاطبان‌شان مفید باشد و به آن‌ها دانش جامع یا اطلاعات تکمیلی بدهد.

لینک دادن به بهترین و جامع‌ترین بخش محتوا در مورد یک موضوع، به نفع سازنده لینک است.

محتوای طولانی‌تر بیش از سایر محتواها در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود

مواجع شدن با اعداد و ارقام، بسیار سرسام‌آور است.

نیل پاتل از Quicksprout مطالعه‌‎ای در مورد میزان اشتراک اجتماعی سایتش با محتوای بیش از ۱۵۰۰ کلمه در مقابل محتوای کوتاه‌تر از ۱۵۰۰ کلمه انجام داد.

محتوای طولانی‌تر

او دریافت که پست‌های طولانی‌تر او به طور متوسط ​​۶۸.۱ درصد بیشتر در توییتر و ۲۲.۶ درصد بیشتر در فیسبوک مشارکت داشته است.

ارتباط بین اشتراک‌گذاری اجتماعی و طول محتوا بسیار شبیه رابطه بین طول محتوا و بک لینک است.

این موضوع نشان‌ می‌دهد که اغلب ​​کاربران رسانه‌های اجتماعی همان ارزش‌هایی را دارند که برای لینک‌سازان هم مهم هستند:

آن‌ها‌ می‌خواهند مطالبی را که مفید و جامع هستند، مطالعه کنند و به اشتراک بگذارند.

هر دوی این عوامل تعداد کلمات بیشتری را شامل‌ می‌شوند.

الگوریتم رنک برین گوگل به محتواهای طولانی توجه ویژه‌ای نشان داده و به آن‌ها پاداش می‌دهد.

به غیر از بک لینک‌ها و اشتراک‌‎گذاری در شبکه‌های اجتماعی، روش‌های مختلفی برای فهمیدن اینکه چرا گوگل دوست دارد به محتوای طولانی و ارزشمند پاداش دهد، وجود دارد.

بر اساس الگوریتم رنک برین گوگل – یک الگوریتم یادگیری ماشینی که برای مرتب‏‌سازی نتایج جستجو و درک بهتر کوئری‌های جستجو استفاده‌ می‌شود – ما‌ می‌توانیم برخی از روش‌های قابل توجه را تعیین کنیم که در آن‎ها، محتواهای طولانی برتری بیشتری نسبت به محتوای کوتاه‌تر دارند.

رنک برین، سومین عامل مهم رتبه‌بندی گوگل است، بنابراین تاثیر زیادی بر بسیاری از جنبه‌های جستجو دارد.

در حالی که عملکرد اصلی رنک برین استفاده از هوش مصنوعی است تا به ‌گوگل کمک کند و او بفهماند منظور افراد در جستجوهای خاص چیست، ‌گوگل نیز از آن برای اندازه‌گیری یک عامل بسیار مهم استفاده‌ می‌کند:

طول محتوا

رضایت کاربر

به عبارت دیگر، گوگل فقط سوالات را تفسیر‌ نمی‌کند و افراد را به SERP (صفحه نتایج موتورهای جستجو)‌ می‌فرستد، بلکه تعیین‌ می‌کند که آیا کاربران وقتی محتوایی را پیدا می‌کنند، به اندازه کافی روی آن محتوا توقف می‌کنند یا خیر. گوگل با این روش، رضایت کاربر را تخمین می‌زند.

اگر یک محتوای ۲۰۰۰ کلمه‌ای و بسیار ارزشمند دارید که خواندش ۸ دقیقه طول می‎کشد و از هر ۵۰ نفری که روی آن کلیک می‌کنند، ۳۰ نفر تمام ۸ دقیقه را صرف مطالعه آن می‌کنند، گوگل به راحتی می‌فهمد که چنین محتوایی می‌تواند رضایت کاربر را جلب کند. بنابراین رتبه بهتری به آن می‎دهد.

گوگل از معیارهای مختلفی برای تجزیه و تحلیل این مورد استفاده‌ می‌کند و همه آ‌ن‌ها به طور تصادفی با طول محتوا ارتباط دارند.

بیایید نگاهی به آن بیندازیم:

زمان توقف

زمان توقف (dwell time)، معیاری از میزان زمان صرف شده کاربران در سایت شما است.

این یک معیار مهم است زیرا به گوگل‌ می‌گوید که وب‎سایت شما (یا صفحه خاصی در آن) ارزش وقت گذاشتن دارد – یعنی آنچه را که کاربران در جستجوی آن بودند را در اختیارشان قرار‌ می‌دهد.

ماندگاری کوتاه کاربر، به گوگل‌ می‌گوید که صفحه شما یا به عبارت جستجو بی‌ربط بوده یا محتوای بد و بی‌ارزشی داشته است.

سپس جایگاه و رتبه محتوای شما را برای جستجوهای آینده بر این اساس تنظیم‌ می‌کند.

پس به دست آوردن زمان ماندگاری بیشتر در صفحات سایت مستقیما مرتبط است با داشتن یک محتوای طولانی‌تر.

نرخ کلیک ارگانیک

نرخ کلیک ارگانیک (CTR) یک سیگنال رتبه‌‎بندی بسیار مهم در الگوریتم رنک برین است.

CTR، اندازه‎گیری تعداد کلیک‌هایی است که یک صفحه نسبت به تعداد نمایش‌هایش دریافت‌ می‌کند.

‌گوگل از داده‌های CTR برای درک اینکه آیا صفحه‌ای برای کاربران جذاب است یا نه، استفاده‌ می‌کند.

مثلا:

اگر صفحه‌ای در وب‎سایت شما ۳۰۰۰ نمایش در یک ماه دریافت کند اما فقط ۱۰ بار روی آن کلیک شود، یعنی حتما مشکلی وجود دارد.

گوگل این را به عنوان نشانه‎ای در نظر می‌گیرد که صفحه شما به اندازه کافی درخواست جستجوی کاربران را برآورده‌ نمی‌کند و به احتمال زیاد، جایگاه صفحه را در رتبه‎بندی جستجو پایین‌ می‌آورد.

CTR تا حدی با توجه به آنچه کاربران به دنبال آن هستند تعریف‌ می‌شود، اما به شدت تحت تاثیر عواملی مانند عناوین جذاب و تاثیرگذار و توضیحات متای مناسب است.

به عبارت دیگر:

محتوای دارای تگ عنوان باکیفیت و تگ توصیف مناسب، اغلب CTR بهتری نسبت به محتوای بهینه نشده دارد.

خوب، اما طول محتوا چه ربطی به این موضوع دارد؟

همان‌طور که قبلا در مورد آن بحث کردیم، کاربران نسبت به محتواهای جامع و جذاب که مفید هستند و آن‎ها را از نیاز به جستجوی منابع مشابه باز‌ می‌دارند، توجه بیشتری نشان می‌دهند و مطلوب‌تر عمل می‌کنند.

تگ‌های عنوان و تگ‌های توضیحات، مستقیما در SERP‌ها ظاهر‌ می‌شوند و چکیده‌ای از محتوا را به کاربران نشان می‎دهد و در عین حال افراد را ترغیب‌ می‌کند تا روی نتیجه جستجو کلیک کنند.

از این رو:

داشتن محتوای طولانی‌تر – و تاکید بر کاربرد، جامعیت و ارزش آن محتوا در تگ‌های عنوان صفحه و توضیحات متا – منجر به CTR بالاتر، موقعیت بهتر در رتبه‎بندی جستجو و توجه بیشتر به محتوای شما‌ می‌شود.

و توجه بیشتر به محتوای باکیفیت و طولانی شما به معنی اشتراک‌گذاری و دریافت بک لینک‌های بیشتر است.

دیدید؟ همه چیز به هم ربط دارد!

فرصتی برای بازاریابان محتوا

در حالی که کاربران اینترنت (و گوگل) به وضوح تصریح کرده‌اند که محتوای طولانی را ترجیح‌ می‌دهند، به نظر‌ می‌رسد دنیای بازاریابی محتوا به این نکته مهم اهمیت زیادی نمی‌دهد.

فقط ۱۸ درصد از پست‌های وبلاگ شرکت‌ها ۷۵۰ کلمه یا بیشتر دارد. یعنی حتی به تعداد کلمات متوسط ​​محتوا در صفحه اول ‌گوگل نزدیک نیست!

پس مشکل چیست؟

شاید به این واقعیت مربوط باشد که ۶۰ درصد از بازاریابان محتوا‌ می‌گویند بزرگ‌ترین چالش بازاریابی آن‌ها ایجاد محتوای جذاب است.

این برای کانتنت مارکترهایی که‌ می‌خواهند از آموخته‌های خود در پست‌هایشان استفاده کنند، یک فرصت بسیار خارق‎العاده به نظر‌ می‌رسد:

‌گوگل بر اساس ارزش ارائه شده به کاربران، به محتواهای طولانی پاداش می‌دهد.

محتوای شما باید خوب باشد

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، طول محتوا بخشی از راه حل است، نه همه آن.

طول محتوا بسیاری از عواملی را که به تعریف محتوای باکیفیت در نظر کاربران و موتورهای جستجو کمک‌ می‌کند، فعال‌ می‌کند:

  • کیفیت و ارزش
  • جامعیت
  • زمان ماندگاری بالا
  • تگ‌های عنوان و توضیحات جذاب

بازاریابان محتوا با استفاده از این نکات مهم در تولید محتوای باکیفیت، می‌توانند اشتراک‌گذاری خود را در شبکه‌های اجتماعی افزایش دهند، بک لینک بیشتری کسب کنند و رتبه کلی جستجوی خود را بهبود بخشند.

در نهایت، مصرف‏کنندگان معمولی محتوا تنها در صورتی به اندازه یک ماهی قرمز توجه و تمرکز خواهند داشت که مدام در معرض محتوای کوتاه، بی‌کیفیت و محدود قرار گیرند.

اگر چیزی متفاوت به کاربران ارائه دهید – چیزی که به سوالات آن‌ها پاسخ‌ می‌دهد، مشکلات‌شان را حل‌ می‌کند و آن‌ها را وادار به لینک‌دهی و اشتراک‌گذاری می‌کند – پاداش‌های بی‎شماری در قالب مشارکت کاربر و رتبه‎ بهتر در زمان جستجو خواهید گرفت و برندتان بیشتر از پیش دیده می‌شود.

لید بیشتر

پست‌های بلند وبلاگ ۹ برابر بیشتر از پست‌های کوتاه، برای شما لید می‌آورد.

بک لینک بیشتر

ارتباط مستقیمی بین طول محتوا و تعداد افرادی که به آن لینک داده‌اند وجود دارد.

همان‌طور که قبلا گفته‌ایم، هرچه لیمک‌های یک صفحه بیشتر باشد، معمولا در موتورهای جستجو رتبه بالاتری خواهد داشت.

اشتراک‌گذاری بیشتر

۶۸.۱ درصد توییت بیشتر و ۲۲.۶ درصد لایک بیشتر در فیسبوک.

وقتی این نکته را بدانید که موتورهای جستجو در رتبه‌بندی سایت‌ها، سیگنال‌های اجتماعی را در نظر‌ می‌گیرند، تعجب نخواهید کرد که چرا محتواهای با تعداد کلمات بیشتر و باکیفیت‌تر، رتبه بهتری می‌گیرند.

محتوای طولانی، شرایط لازم برای به دست آوردن مزایای متعدد سئو را ایجاد‌ می‌کند.

گوگل به سایت‌هایی که زمان ماندگاری بیشتری دارند، پاداش‌ می‌دهد.

(زمان ماندگاری یعنی مدت زمان واقعی که بازدیدکننده قبل از بازگشت به SERPs در صفحه‌ای صرف‌ می‌کند)

محتوای طولانی، زمان ماندگاری را افزایش‌ می‌دهد.

از آنجا که محتوای با فرم طولانی‌تر معمولا باارزش‌تر است و جامعیت بیشتری دارد، توجه کاربران را برای مدت زمان بیشتری حفظ‌ می‌کند.

محتوای طولانی‎تر‌ می‌تواند نرخ کلیک (CTR) را افزایش دهد

محتوای مفصل و جامع‎تر این فرصت را برای تگ‌های عنوان و توضیحات جذاب‌تر ایجاد‌ می‌کند که منجر به CTR بالاتر‌ می‌شود.

۶۰ درصد از بازاریابان محتوا‌ می‌گویند بزرگترین چالش بازاریابی آن‌ها ایجاد محتوای جذاب است.

به طور متوسط، تنها ۱۸ درصد از پست‌های وبلاگ شرکت‌ها ۷۵۰ کلمه یا بیشتر است.

منبع: triboon

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک های مفید
دکمه بازگشت به بالا