معرفی 9 تا از برترین مهندسین عمران در جهان

برترین مهندسین عمران در جهان
در این قسمت از مقاله به معرفی معروفترین مهندسین عمران خواهیم پرداخت. بدون شک تعداد مهندسان توانا و قدر در سراسر جهان بسیار زیاد است و قلم از نام بردن تمامی آنها ناتوان میباشد بنابراین ما به معرفی برخی از معروف ترین آنها خواهیم پرداخت .پس در ادامه مقاله معرفی ۹ تا از برترین مهندسین عمران در جهان همراه پورتال جامع مهندسین ایران باشید.
۱- مهندس داف ای. آبرامز
(۱۸۸۰، ایالت ایلینوی – ۱۹۶۵، نیویورک)
داف ای. آبرامز (Duff A. Abrams) یک محقق آمریکایی در زمینه فرمول و خصوصیات بتن بود. وی روشهای نوینی را برای آزمایش ویژگیهای بتن، که امروزه نیز مورد استفاده قرار میگیرد، توسعه داد. وی که استاد موسسه لوئیس بود، در اوایل قرن بیستم درباره مواد تشکیل دهنده بتن تحقیقات و مطالعاتی داشت.
داف. ای. آبرامز محقق، استاد و مدیر آزمایشگاه تحقیقاتی انجمن سیمان پرتلند در شیکاگو بود. وی تأثیر ترکیبات بتن بر مقاومت محصول نهایی را بررسی کرده است.
برخی از نتایج تحقیقات داف ای. آبرامز عبارتاند از :
- تعریف مفهوم ضریب عیار فلزات
- تعریف نسبت آب و سیمان
- یک روش آزمایشی برای کارایی مخلوط بتن با استفاده از آنچه “مخروط آبرامز” نامیده میشود.
در یک برنامه تحقیقاتی جامع، آبرامز رابطه بین نسبت آب و سیمان و مقاومت فشاری بتن را کشف کرد. نتایج برای اولین بار در سال ۱۹۱۸ منتشر شد.
وی همچنین از سال ۱۹۳۰ تا ۱۹۳۱ رئیس انجمن بتن آمریکا (ACI) بود و در سال ۱۹۴۲ مدال Frank P. Brown را به وی اهدا کردند.
۲- مهندس سِر دیوید اندرسون
(۱۹۵۳-۱۸۸۰)
سِر دیوید اندرسون (David Anderson)، مهندس عمران و وکیل اسکاتلندی بود. اندرسون در سال ۱۸۸۰ در لِون، فیف، اسکاتلند متولد شد. در سال ۱۹۲۱، هنگام بازگشت از خدمت ارتش، اندرسون به مهندسان همکار خود باسیل موت و دیوید هی پیوست و شرکت Mott Hay و Anderson را تشکیل داد. اندرسون از نوامبر ۱۹۴۳ تا نوامبر ۱۹۴۴ به عنوان رئیس موسسه مهندسان عمران انتخاب شد.
۳- مهندس آپولودوروس دمشقی
آپولودوروس دمشقی (Apollodorus of Damascus) مهندس، معمار، طراح و مجسمه ساز سوری-یونانی و متولد دمشق بود که در طول قرن ۲ میلادی شکوفا شد.
آپولودوروس، فرد مورد علاقه تراژان، امپراتور روم بود، که به همین دلیل وی پل تراژان را بر روی رود دانوب برای لشکرکشی در سالهای ۱۰۵-۱۰۶ در داچیا احداث کرد.
او همچنین علاوه بر چندین پروژه کوچکتر، طراحی فروم تراژان، معبد تراژان و ستون تراژان را در داخل شهر رم طراحی کرد. آپولودوروس همچنین طاقهای پیروزی تراژان را در Beneventum و همچنین در Ancona را طراحی کرد. وی به عنوان معمار برتر و به عنوان سازنده پل Alconétar در اسپانیا اعتبار زیادی کسب کرد.
زندگینامه آپولودوروس
این فروم رومی به دستور امپراتور تراژان و توسط معمار برجستهٔ رومی آپولودور دمشقی، در سال ۱۰۶ میلادی، ساختهشد.
آپولودور احتمالاً نخست کارش را در ارتش شروع کرد و در آنجا بود که تراژان با او آشنا شد. امپراتور سپس او را با خود به رم برد و از او خواست تا پلی را بر روی دانوب برایش بسازد. تقریباً طراحی بیشتر ساختمانهای امپراتوری دوران تراژان همچون حمام رومی، فروم تراژان، ستون تراژان و مجموعه بازار نزدیک به آن را منسوب به آپولودور میدانند. او تأثیر مهمی بر سبک معماری امپراتوری رومی داشت و علاوه بر آن، دانش بیعیبی از شیوههای پیشرفتهٔ ساختمانسازی را همراه با خود به آن سرزمین آورده بود که در بسیاری از پروژههایش همچون پل عظیم تراژان که بر روی رودخانه دانوب در نزدیکی دروبتا-تورنو سورین در رومانی امروزی ساخته شده بود را میشد مشاهده نمود. همچنین طراحی و ساخت پانتئون و ویلا آدریانا (ویلای هادریان) در تیوولی در زمان امپراتوری هادریان را نیز به آپولودور دمشقی نسبت میدهند اما مدرکی دال بر درستی این ادعا وجود ندارد. او همچنین چندین مقالهٔ فنی را به رشتهٔ تحریر درآورده بود.
با وجود این آپولودور در زمان امپراتوری هادریان و بنا به نوشتههای کاسیوس دیو به دلیل ایرادگیری از طراحیهای ساختمانی او نخست از سوی امپراتور تبعید و سپس به اتهام بزهکاری اعدام شد. مرگ آپولودوروس احتمالاً در سال ۱۲۵، ۱۲۹ یا ۱۳۰ روی دادهاست. با وجود این بسیاری از پژوهشگران در درستی این موضوع تردید داشته و معتقدند که یک معمار، بر خلاف سناتورهایی که در آغاز حکومت هادریان اعدام شدند نمیتوانسته خطری برای او داشته باشد، چه بسا که امپراتور بسیاری از پیشنهادهای او در زمینهٔ طرحهایش را نیز به کار بستهاست؛ بنابراین آپولدور دمشقی احتمالاً به مرگ طبیعی مردهاست
۴- مهندس ترومن همینوی آلدریچ
(۱۷ اکتبر ۱۸۴۸ – ۲۸ آوریل ۱۹۳۲)
ترومن همینوی آلدریچ (Truman H. Aldrich) مهندس عمران، مدیر شرکت معدن و یک دیرین شناس بود و مدت کوتاهی در مجلس نمایندگان آمریکا و مدیر پست بیرمنگام خدمت کرد. وی تنها نماینده جمهوریخواه ۹ منطقه آلاباما در کنگره بوده است که از ۱۸۹۳ تا ۱۹۶۳ در کنگره حضور داشته است.
آلدریچ در پالمیرا متولد شد و از پسر بچه ای از سلامتی ضعیف رنج می برد. وی قبل از ثبت نام در انستیتوی پلی تکنیک Rensselaer در تروی ، نیویورک در مدارس دولتی و یک آکادمی نظامی در وست چستر ، پنسیلوانیا تحصیل کرد. وی در سال ۱۸۶۹ در رشته معدن و مهندسی عمران فارغ التحصیل شد و در راه آهن در نیویورک و نیوجرسی شغل گرفت. در سال ۱۸۷۰ با آنا موریسون از نیوآرک ازدواج کرد.
۵- مهندس عمران برنارد آمادی
(۲۳ ژوئیه ۱۹۵۴، در شهر روبه، فرانسه)
برنارد آمادی استاد مهندسی عمران در دانشگاه کلرادو بولدر، بنیانگذار مهندسین بدون مرز (ایالات متحده آمریکا) و مدیر سابق مرکز مورتنسون، مرکز مهندسی جوامع در حال توسعه است. وی عضو آکادمی ملی مهندسی و دریافت کننده مدال هوور است. در سال ۲۰۰۹، وی جایزه مهندسین برتر را از نیوزرکورد دریافت کرد. در سال ۲۰۱۲، دکتر آمادی از طرف وزارت امور خارجه آمریکا به عنوان نماینده علمی منصوب شد.
۶- چارلز آدلر جونیور
(۲۰ ژوئن ۱۸۹۹ – ۲۳ اکتبر ۱۹۸۰)
چارلز آدلر جونیور (Charles Adler Jr) مخترع و مهندس عمران آمریکایی بود. وی بیشتر به خاطر تولید دستگاههایی با هدف بهبود ایمنی حمل و نقل، از جمله چراغهای راهنمای صوتی، سیگنالهای جاده برای افراد دارای مشکل کور رنگی، دکمههای عابر پیاده و چراغهای چشمک زن هواپیما شناخته میشود.
زندگی نامه چارلز آدلر جونیور
آدلر در یک خانواده ثروتمند در بالتیمور ، مریلند متولد شد. در زمان کودکی او تخیل روشنی را به نمایش گذاشت. به همین دلیل ، پدر آدلر او را ترغیب كرد كه به دنبال اختراع برود.
در ۱۴ سالگی ، او اولین اختراع مستند خود را – ترمز اتومبیل – که ۵ سال بعد حق ثبت اختراع را دریافت کرد ، ایجاد کرد.
پس از دبیرستان ، آدلر برای تحصیل در رشته مهندسی در دانشگاه دانشگاه جان هاپکینز شرکت کرد ، اما پس از ادامه مبارزه با دانشگاهیان ، ۲ سال بعد تحصیل را رها کرد. وی مدت کوتاهی در سپاه آموزش ارتش ایالات متحده به عنوان سرگرد عملیاتی طی جنگ جهانی اول تا دسامبر ۱۹۱۸ خدمت کرد.
۷- اوتمار هرمن آمان
(۲۶ مارس ۱۸۷۹ – ۲۲ سپتامبر ۱۹۶۵)
اوتمار هرمن آمان (Othmar Ammann) یک مهندس عمران سازه سوئیسی-آمریکایی بود که از جمله پلهای ساخته شده توسط او میتوان به پل جرج واشنگتن، پل Verrazzano-Narrows و پل بایون اشاره کرد. وی همچنین برنامه ریزی و ساخت تونل لینکلن را بر عهده داشت.
آمان بیش از نیمی از یازده پلی را که شهر نیویورک را به بقیه آمریکا متصل میکند را، طراحی کرده است. استعداد و نبوغ به او کمک کرد تا دو پل معلق، که طولانیترین پلهای معلق زمان او بوده است را، طراحی و بسازد. آمان به دلیل توانایی در ساخت پلهای کم هزینه و همچنین سبک، اما در عین حال ساده و زیبا شناخته میشد. وی با استفاده از تئوری خیز توانست این کار را انجام دهد. این امر باعث محبوبیت وی در دوران رکود اقتصادی شد، زیرا توانایی کاهش هزینه در ساخت پل در آن زمان بسیار مهم بود. پلهای معروفی که توسط آمان ساخته شدند، شامل موارد زیر میشود:
- پل جرج واشنگتن (۲۴ اکتبر ۱۹۳۱ افتتاح شد)
- پل بایون (۱۵ نوامبر ۱۹۳۱ افتتاح شد)
- پل Triborough (11 ژوئیه ۱۹۳۶ افتتاح شد)
- پل Bronx – Whitestone (29 آوریل ۱۹۳۹ افتتاح شد)
- پل والت ویتمن (۱۶ می ۱۹۵۷ افتتاح شد)
- پل Throgs Neck (11 ژانویه ۱۹۶۱ افتتاح شد)
- پل Verrazzano-Narrows (21 نوامبر ۱۹۶۴ افتتاح شد)
۸- هنری لارکوم ابوت
(۱۳ آگوست ۱۸۳۱ – ۱ اکتبر ۱۹۲۷)
هنری لارکوم ابوت (Henry Larcom Abbot)، یک مهندس نظامی و افسر ارتش آمریکا بود. وی در طول جنگ داخلی آمریکا در ارتش اتحادیه خدمت کرد و به دلیل مشارکت در کارها و خدمات مهندسی و توپخانه به درجه افتخاری سردار سرتیپ رسید. وی در سال ۱۸۶۶ نیز درجه سرلشکر و سرتیپ را در ارتش دریافت کرد. وی چندین مطالعه علمی با ناخدا، سرلشکر اندرو آ. همفری، درباره رودخانه می سی سی پی انجام داد. پس از بازنشستگی، ابوت به عنوان مشاور در پروژههای سدی کانال پاناما خدمت کرد. وی در سال ۱۸۶۳ به عنوان عضو آکادمی هنر و علوم آمریکا انتخاب شد.
پل جرج واشنگتن در ابتدا به گونهای طراحی شده بود که ساختار فولادی آن با سنگی پوشانده شده بود، که به دلیل محدودیت هزینههای ناشی از رکود، از طرح نهایی حذف شد. مهارتهای مدیریتی آمان باعث شد پل زودتر از موعد مقرر و با بودجه کمتری تکمیل شود.
امان علاوه بر کار روی پلها، مدیریت، برنامه ریزی و ساخت تونل لینکلن را نیز بر عهده داشت.
۹- دکتر جان جیکوب
(۲۶ دسامبر ۱۸۶۷ – ۲۳ سپتامبر ۱۹۴۳)
دکتر جان جیکوب (John Jacob) یک مهندس برجسته استرالیایی بود که بیشتر به دلیل کارش در زمینه نظارت بر طراحی و ساخت پل بندر سیدنی شهرت دارد.