رشته های مهندسی

معرفی رشته مهندسی کشتی

رشته مهندسی کشتی یکی از رشته های مهندسی دریاست که به دلیل مرزهای آبی وسیع و بزرگ کشورمان از اهمیت بالایی برخوردار است. اما به دلیل تعداد بنادر زیاد کشورمان در زمینه ماشین آلات کشتی سازی به خودکفایی نرسیده است. به همین دلیل به پرسنل واجد شرایط زیادی نیاز است.
فارغ التحصیلان رشته مهندسی کشتی سازی علاوه بر مشاغل تخصصی افسری می توانند پس از کسب تجربه کافی به تعمیر و ساخت در صنایع دریایی کشور بپردازند.
در مقطع لیسانس مهندسی دریا، هدف آموزش علوم و فنون مرتبط با مدیریت فنی کشتی ها به فارغ التحصیلان است تا به یک نیروی حرفه ای تبدیل شوند و به موفقیت های بزرگی دست یابند.
اگر بخواهیم روش تدریس را در این دوره توضیح دهیم، این است که در کنار درس های نظری، عملی، کارآموزی علاوه بر کارورزی در روی کشتی به افراد یاد داده می شود.
فارغ التحصیلان این دوره آمادگی دارند مسئولیت ها و مشاغل فنی صنایع دریایی را در کارخانجات کشتی سازی به همراه صلاحیت و راهنمایی فنی کشتی ها و مدیریت امور نگهداری و تعمیرات آنها بپذیرند.

رشته مهندسی کشتی

اهمیت رشته مهندسی کشتی

یکی از دلایل اصلی اهمیت رشته مهندسی کشتی ، تقاضای بالای مهندسان دریا و دانشمندان علوم دریایی برای مهندسان دریا است.
بنابراین یکی از اهداف این دوره آموزشی جایگزینی متخصصان و متخصصان ایرانی در کشتی های تجاری و صنعتی به جای نیروهای خارجی است.
یکی از الزامات دانشجویان مهندسی دریا توسعه و بهبود دروس ریاضی و فیزیک و تسلط به زبان انگلیسی است زیرا مواد آموزشی آنها تا حدی به زبان انگلیسی است و از طرف دیگر مهندسان دریایی باید با کشتی به خارج از کشور سفر کنند.گردشگری.

دروس گرایش رشته مهندسی کشتی و تعداد واحدهای آن

عداد واحدهای درسی مهندسی کشتی:

  • تعداد کل واحد ها : ۱۴۰ واحد
  • دروس عمومی : ۲۰ واحد
  • دروس پایه : ۲۲ واحد
  • دروس اصلی : ۴۲ واحد
  • دروس تخصصی : ۴۱ واحد
  • دروس انتخابی : ۱۵ واحد

مهندسی کشتی

دروس عمومی رشته مهندسی کشتی

نام درس تعداد واحد نام درس تعداد واحد
دو درس از دروس مبانی نظری اسلام ۴ ادبیات فارسی ۳
یک درس از دروس اخلاق اسلامی ۲ زبان عمومی ۳
یک درس از دروس انقلاب اسلامی ۲ تربیت بدنی ۱ ۱
یک درس ازدروس تاریخ وتمدن اسلامی ۲ تربیت بدنی ۲ ۱
یک درس از دروس آشنایی با منابع اسلامی ۲ جمع ۲۰

دروس پایه رشته مهندسی کشتی

نام درس تعداد واحد نام درس تعداد واحد
ریاضی ۱ و ۲ ۶ معادلات دیفرانسیل ۳
برنامه نویسی کامپیوتر ۳ محاسبات عددی ۲
فیزیک ۱ و ۲ ۶ آزمایشگاه فیزیک ۱ و ۲ ۲

دروس اصلی رشته مهندسی کشتی

نام درس تعداد واحد نام درس تعداد واحد
شیمی و خواص مواد ۳ مبانی مهندسی برق و آزمایشگاه ۳
رسم فنی و طراحی مهندسی ۱ و ۲ ۴ استاتیک ۳
دینامیک ۳ انتقال حرارت و آزمایشگاه ۳
ترمودینامیک ۴ مکانیک سیالات ۴
مقاومت مصالح ۴ اجزای ماشین ۱ و ۲ ۴
اصول مهندسی دریایی ۱ و ۲ ۴ کنترل اتوماتیک و اندازه گیری ۳

دروس تخصصی رشته مهندسی کشتی

نام درس تعداد واحد نام درس تعداد واحد
موتورهای دیزل دریایی و آزمایشگاه ۴ توربین های بخار دریایی ۳
توربین گاز دریایی ۲ ماشین آلات فرعی ۲
تاسیسات عمومی ۲ معماری کشتی (هیدرواستاتیک) ۳
معماری کشتی (هیدرودینامیک) ۳ سیستم های الکتریکی در کشتی و آزمایشگاه ۴
دیگ های بخار دریایی ۲ زبان تخصصی ۲
خوردگی در تجهیزات دریایی ۳ کارگاه تاسیسات ۱
کارگاه تجهیزات دریایی ۱ کارگاه توربین و دیگ بخار ۱
کارگاه موتورهای دیزل ۲ تکنولوژی کارگاهی ۱ و ۲ ۲
دریانوردی ۱ و ۲ ۴ جمع ۴۱

گرایش مهندسی کشتی از زیر مجموعه های مهندسی دریا، از زیر گروه های ۱ گروه آزمایشی ریاضی و فنی می باشد.

ضریب دروس اختصاصی برای این رشته به صورت زیر تعریف شده است:

  • ریاضی ۴
  • شیمی ۱
  • فیزیک ۳

رشته مهندسی کشتی

توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه

دانشجویان مهندسی دریا در هرسه گرایش باید در دروس ریاضی و فیزیک قوی بوده و به زبان انگلیسی مسلط باشند چون بیشتر منابع درسی این رشته به زبان انگلیسی است. همچنین مهندسان کشتی و دریانوردی که به سفرهای دریایی خارج از کشور می‌روند باید به زبان بین‌المللی مسلط باشند. دانشجویان مهندسی کشتی و دریانوردی باید از سلامت کافی برخوردار باشند و برای همین قبل از پذیرش نهایی در رشته‌های فوق از آنها آزمایشات پزشکی کامل به عمل می‌آید که در این میان سلامت دانشجویان دریانوردی بطور دقیق سنجیده می‌شود چون این دسته از دانشجویان نباید ناتوانی‌هایی نظیر کوررنگی نیز داشته باشند.

کار در دل گستره آبی دریاها و اقیانوس‌ها با همه لطف و جاذبه‌اش دارای دشواریهایی نیز هست. برای مثال یک مهندس کشتی یا دریانوردی به دلیل سفرهای دریایی گاه ماهها در کنار خانواده‌اش نیست. همچنین یک مهندس کشتی‌سازی نیز باید شرایط خود را برای گذراندن در محیط‌های ساحلی تطبیق بدهد.

چون با این که بسیاری از شرکت‌های مهندسی مشاور دریایی در زمینه طراحی کشتی، بنادر یا تجهیزات دریایی در مرکز شهرها فعالیت می‌کنند، اما به هر حال کارخانجات کشتی‌سازی عمدتا در سواحل ساخته می‌شوند. به همین دلیل یک مهندس دریا باید علاقه‌مند به کار در محیطهای دریایی و ساحلی باشد و در واقع عشق و علاقه در این رشته حرف اول را می‌زند.

رشته مهندسی کشتی

وضعیت نیاز کشور به این رشته در حال حاضر

تنها اگر کارخانه کشتی‌سازی «صدرا» در بوشهر با تمام ظرفیت خود راه‌اندازی شود، نیازمند به ۳۰۰ الی ۴۰۰ فارغ‌التحصیل مهندسی کشتی‌سازی می‌باشد. این نظر دو تن از اساتید دانشکده مهندسی دریایی دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. البته کارخانه کشتی‌سازی صدرا تنها کارخانه کشتی‌سازی ایران نیست بلکه کارخانه «نکا» در شمال و «اروندان» در خلیج‌فارس نیز از دیگر کارخانه‌های مهم کشتی‌سازی ایران هستند که فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند به عنوان مهندس تولید که وظیفه اجرای طرح‌های ساختمانی کشتی‌ها را بر عهده دارد، جذب این کارخانه‌ها بشوند.

علاوه بر کارخانه‌های فوق مهندس معتمدی در مورد فرصت‌های شغلی دیگری که برای فارغ‌التحصیلان این گرایش وجود دارد، می‌گوید: «مهندس کشتی‌ساز می‌تواند در سازمان بنادر و کشتیرانی وظیفه ساخت سکوهای شناور را بر عهده گرفته و یا به عنوان مهندس ناظر بر حسن اجرای طرحهای اجرایی نظارت بکند و بالاخره در صنایع دریایی به کارهای تحقیقاتی بپردازد. چرا که در این رشته عرصه فعالیت‌های تحقیقاتی بسیار گسترده می‌باشد.

معرفی گرایش‌های رشته مهندسی دریا

گرایش مهندسی کشتی

در گرایش مهندسی کشتی علوم و فنون مربوط به اداره امور فنی کشتی‌ها آموزش داده می‌شود تا فارغ‌التحصیلان بتوانند هدایت فنی کشتی‌ها را بر عهده بگیرند. مهندسی معتمدی استاد دانشکده مهندسی دریایی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در همین زمینه می‌گوید: «مهندسان کشتی به عنوان مدیر فنی کشتی مسوول تعمیر، نگهداری و راه‌اندازی موتور کشتی هستند و به همین دلیل دانشجویان این رشته پس از آن که آموزش‌های تئوری را در مدت سه سال و نیم طی کردند، یک دوره کارآموزی ۶ ماهه را بر روی کشتی‌های اقیانوس‌پیما در خارج از کشور در آبهای استرالیا، بنادر اروپا ، آسیای جنوب شرقی، سنگاپور، چین و کره می‌گذرانند.

گرایش دریانوردی

هدایت و رهبری کشتی و مدیریت نیروی انسانی شاغل بر روی کشتی وظیفه یک مهندس دریانوردی است. به زبان دیگر مهندس دریانوردی مسوولیت راه‌اندازی کشتی و هدایت آن را بر عهده دارد. به همین دلیل اساتید رشته مهندسی دریا معتقدند که این رشته را نباید یکی از گرایش‌های مهندسی دریا به شمار آورد چرا که یک مهندس دریا به عنوان کاپیتان کشتی مسوولیت راهبری و مدیریت کشتی را بر عهده دارد و حرفه‌اش یک کار فنی یا مهندسی نیست.

یکی از دانشجویان رشته مهندسی دریا گرایش کشتی‌سازی در همین زمینه می‌گوید: «دروس دانشجویان گرایش کشتی‌سازی در سه زمینه برق، مکانیک و عمران می‌باشد. واحدهای دانشجویان مهندسی کشتی نیز شامل مکانیک و برق می‌شود چون آنها باید در مورد موتور کشتی اطلاعات دقیقی به دست بیاورند اما دانشجویان دریانوردی با این که تا حدودی مسایل فنی را می‌خوانند ولی مقدار قابل توجهی از درسهایشان ارتباطی با مسایل فنی ندارد.

برای مثال مطالعه آب و هوا، جغرافیا و چگونگی یافتن مسیرها از جمله درسهای این گرایش است که ارتباطی با دروس رشته‌های مهندسی ندارد. گفتنی است که علاوه بر آزمون سراسری، موسسه آموزش کشتیرانی نیز از طریق کنکور اختصاصی خود تعدادی دانشجو در این رشته پذیرفته و بورسیه می‌کند که به این دانشجویان پس از اتمام تحصیل، گواهینامه پایان دوره دریانوردی اعطا می شود.

گرایش مهندسی کشتی‌سازی

کشور ما یکی از بزرگترین خریداران کشتی در دنیا است و ما هر سال صدها میلیون دلار کشتی می‌خریم که این کشتی‌ها شامل کشتی‌های عظیم ۵۰۰ هزار تنی که حمل و نقل نفت را انجام می‌دهند و کشتی‌های کوچکتری که کار حمل‌ و نقل کالا را به کشورهای دیگر بر عهده دارند، می‌گردد. علاوه بر خرید کشتی بحث تعمیرات کشتی نیز هست. در شرایط امروز اکثر کشتی‌هایی که متعلق به ناوگان جمهوری اسلامی است در کشورهای خارجی تعمیر می‌شود. مهندس معتمدی در ادامه می‌گوید: «از همین‌جا می‌توان به اهمیت گرایش مهندسی کشتی‌سازی پی برد.

رشته‌ای که به تربیت نیروهای متخصص مورد نیاز سازمانهای دریایی به خصوص کارخانجات کشتی‌سازی می‌پردازد. در واقع مهندس کشتی‌ساز، کشتی می‌سازد اما دریانوردی نمی‌کند و دانشجوی این رشته پس از گذراندن آموزشهای تئوری ، کارآموزی خود را در کارخانجات کشتی‌سازی داخلی می‌گذراند. فرخ بهنام دانشجوی فوق‌لیسانس سازه کشتی دانشگاه صنعتی شریف نیز در معرفی این رشته می‌گوید:« مهندسی کشتی‌سازی در واقع یکی از زیرشاخه‌های مکانیک است و شاید به همین دلیل دانشگاه صنعتی شریف این رشته را به عنوان «مهندسی مکانیک گرایش دریا» ارائه می‌دهد.

البته باید توجه داشت که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر که رشته مهندسی کشتی‌سازی به عنوان یک رشته مجزا مطرح است، درسها تخصصی‌تر ارائه می‌شود. برای مثال اگر دانشجویان رشته مکانیک گرایش دریا «ارتعاشات» را بطور عام در رشته مکانیک می‌خوانند، دانشجویان مهندسی کشتی‌سازی «ارتعاشات در کشتی»‌ را مطالعه می‌کنند. مهندس موسوی‌زادگان نیز در معرفی این رشته می‌گوید: «مسوولیت طراحی، ساخت و نظارت بر ساخت کشتی و تعمیرات آن بر عهده مهندس کشتی‌سازی است.» وی همچنین در مورد تفاوت مهندسی کشتی‌سازی و مهندسی مکانیک گرایش دریا می‌گوید: «این دو رشته تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و در واقع واحدهای هر دو رشته یکی است، فقط دانشجویان مهندسی کشتی‌سازی بطور تخصصی‌تر به مطالعه این رشته می‌پردازند.

آینده‌ شغلی ، بازار کار، درآمد

مهندس موسوی‌زادگان استاد دانشکده مهندسی دریایی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در همین زمینه می‌گوید: «هر کشتی تجاری نیاز به ۵ مهندس کشتی‌ تحت عنوان مهندس ۱ ، مهندس ۲ الی مهندس ۵ دارد. حال اگر تعداد کشتی‌های تجاری موجود در کشور را حدود ۱۰۰ کشتی تخمین بزنیم، می‌بینیم که حداقل به ۵۰۰ فارغ‌التحصیل مهندسی کشتی نیازمندیم. در حالی که بطور نسبی هر سال حدود ۵۰ الی ۶۰ دانشجوی مهندسی کشتی از دو دانشگاه صنعتی امیرکبیر و خلیج فارس فارغ‌التحصیل می‌شوند که این افراد در بدو استخدام از مهندسی ۵ شروع کرده و به مرور به مهندسی ۱ می‌رسند.

از همین‌جا روشن می‌شود که کشور ما نیاز بسیاری به فارغ‌التحصیلان این رشته دارد. از نظر وضعیت درآمد نیز چون مهندسان کشتی مقداری از حقوق خود را به ارز دریافت می‌کنند، نسبت به مهندسان دیگر درآمد بهتری دارند. فرخ بهنام نیز می‌گوید: «فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی کشتی‌سازی می‌توانند در ارگانهایی که به ساخت سکوها و یا اسکله‌ها می‌پردازند، مشغول به کار شوند . همچنین فارغ‌التحصیلان می‌توانند در کارخانه‌های خصوصی و یا دولتی که کشتی‌های کوچک و قایق‌های موتوری را می‌سازند و بخصوص در زمینه تعمیر کشتی فعال هستند، مشغول به کار گردند و البته اگر دانشجویان در دوره فوق‌لیسانس این رشته که در دو گرایش «سازه کشتی»‌ و «معماری کشتی» ارائه می‌گردد، پذیرفته شده و ادامه تحصیل دهند، فرصت‌های شغلی بیشتر و بهتری خواهند داشت.

هدف از گرایش مهندسی دریانوردی نیز همچون گرایش مهندسی کشتی‌، گسترش ناوگان بازرگانی کشور و ایرانی کردن پرسنل دریایی می‌باشد و به همین دلیل بیشتر دانشجویان این گرایش بورسیه ارگانهای دریایی کشور هستند و پس از آنکه ۱۸ ماه بر روی آبهای خارج از کشور دوره کارآموزی خود را گذراندند، در ناوگان ارگان بورس دهنده مثل «کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران» و «شرکت ملی نفت‌کش» مشغول به کار می‌شوند.


سوالات متداول رشته مهندسی کشتی

✔ آیا رشته مهندسی کشتی از گرایش های رشته مهندسی دریا است؟

بله رشته مهندسی دریا سه گرایش دارد که این رشته یکی از گرایش هایش رشته مهندسی کشتی می باشد.

یکی از دلایل اصلی اهمیت رشته مهندسی کشتی چه می باشد؟

یکی از دلایل اهمیت این رشته نیاز فراوان متخصصین دریایی به مهندس کشتی است.

✔ چه دانشگاه هایی در رشته مهندسی کشتی دانشجو می پذیرد؟

دانشگاه نوشهر، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک های مفید
دکمه بازگشت به بالا

دانلود فایل

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید.