طراحی وبسایت معماری، هنری و مهندسی: نکاتی برای طراحی وبسایت معمار و هنرمند

ویژگیهای وبسایتهای هنری و معماری: هر آنچه که یک هنرمند و معمار باید درباره وبسایت خود بداند
در این مقاله به این موضوع پرداخته ایم که وبسایت شرکتهای معماری، مهندسین مشاور، معماران و هنرمندان چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟ وبسایت یک هنرمند یا معمار، ویترین مجازی کار اوست و اگر بهخوبی طراحی شود، میتواند تأثیرات بسیار مثبتی بر شهرت و درآمد او داشته باشد.
با پیشرفت روزافزون فضای مجازی، فضای مناسبی برای معماران و هنرمندان ایجاد شده تا مشتریان جدید و طرفداران بسیاری جذب کنند. بااینحال، فقط توجه بهظاهر وبسایت هنر و معماری کافی نیست و اگر هدف شما انتشار آثار و شهرت شماست، باید چندین موضوع مهم را در نظر بگیرید.
تفاوت وبسایتهای هنری و معماری با وبسایتهای عمومی
یک وبسایت معمولی با وبسایت یک معمار یا وبسایت شرکت مهندسین مشاور چه تفاوتهایی دارد؟ طراحی وبسایت هنری چگونه است؟
انتظار میرود وبسایت هنرمند یا معمار با یک وبسایت عمومی یا سایتی که در زمینه آیتی یا نکات خانهداری فعالیت دارد متفاوت باشد. چند تفاوت مهم در طراحی این گونه وبسایتها وجود دارد که با درنظرگرفتن این تفاوتها، میتوانید وبسایتی ایجاد کنید که به طور مؤثر آثار یک هنرمند یا معمار یا شرکت معماری را به نمایش بگذارد و نیازهای مخاطب هدف شما را برآورده کند.
1- تأکید بر جنبههای بصری و طراحی
در طراحی وبسایت معماری و هنری، تأکید اصلی بر تأثیر بصری و ملاحظات طراحی است. وبسایتهای عمومی کمتر روی زیباییشناسی تمرکز میکنند و بیشتر روی قابلیت استفاده و دسترسی تمرکز دارند. بااینحال، وبسایت معمار و هنرمند نیاز به یک رویکرد هنری دارد که سبک منحصربهفرد و خلاقیت آنها را برجسته کند.
وبسایت یک معمار میتواند شخصیت حرفهای و کاری او را به نمایش کشد. وبسایتهای هنرمندان میتوانند از عناصر گرافیکی بیشتر، طرحبندیهای منحصربهفرد و قالببندیهای سفارشیشده استفاده کنند تا کار خود را به بهترین نحو به نمایش بگذارند. طراحی وبسایت باید از نظر بصری جذاب باشد و بازدیدکننده را غرق کند و به او بینشی از فرایند خلاقیت و شخصیت هنرمند بدهد.
2- المانها و چیدمان و لیآوتهای خاص در طراحی
وبسایتهای هنرمندان و معماران نسبت به وبسایتهای معمولی به طرحبندیها و مؤلفههای ویژهتری نیاز دارند. در این گونه سایتها میتوان از رسانههای متنوعی مانند تصاویر باکیفیت، فیلم و مدلهای سهبعدی برای نمایش آثار استفاده کرد. قالببندی، طرحبندی وبسایت و عناصر طراحی باید مکمل اثر هنری و معماری باشد و ویژگیهای منحصربهفرد آن را برجسته کند.
هنرمندان از فونتهای منحصربهفرد برای ایجاد هویت بصری منحصربهفرد و متمایز برای وبسایت خود استفاده میکنند. میتوان از طرحهای مختلف مانند رنگ و بافت استفاده کرد. میتوانید چیدمانها و عناصر طراحی مختلف را امتحان کنید تا تجربهای جذابتر و همهجانبهتر برای بازدیدکنندگان ایجاد کنید.
3- ناوبری و رابط کاربری منحصربهفرد
ناوبری بخش مهمی از هر وبسایت است، اما وبسایت هنرمند و معمار ممکن است به تجربه ناوبری منحصربهفرد و جذابتری نیاز داشته باشند. پیمایش وبسایت یک هنرمند در عین اکتشافی بودن باید بصری و آسان باشد تا بازدیدکنندگان بتوانند بهسرعت آثار هنری و معماری موردعلاقه خود را پیدا کنند.
هنرمندان ممکن است بخواهند آثار خود را بر اساس نوع رسانه (فیلم، عکس، متن و غیره) یا انواع مختلف پروژه، با برچسبهای واضح دستهبندی کنند. آنها همچنین میتوانند از عناصر ناوبری منحصربهفرد مانند منوهای کشویی یا نمادهای سفارشی استفاده کنند تا وبسایت خود را متمایزتر و جذابتر کنند. تجربه کاربری در وبسایت یک هنرمند باید بصری، جذاب و تعاملی باشد و به بازدیدکنندگان اجازه دهد تا کار یک هنرمند یا معمار را به شیوهای صمیمی و شخصیتر تجربه کنند.
4- رویکرد مینیمالیستی به متن و محتوا
درحالیکه وبسایتها بهطورکلی ممکن است حاوی محتوای متنی زیادی باشند، وبسایتهای هنری و معماری تمایل دارند بر روی آثار هنری یا کارهای معماری با حداقل تأکید بر محتوای نوشتاری تمرکز کنند. هنرمندان میتوانند از تکنیکهای مختلفی برای ارائه آثار خود در وبسایت خود استفاده کنند، از جمله گالری عکس، مونتاژ ویدئو و نمایش اسلاید. آنها همچنین میتوانند فرایند یا روند هنری خود را شرح دهند.
رویکرد مینیمالیستی به متن و محتوا در وبسایت یک هنرمند یا معمار عمدی است؛ زیرا به پروژهها یا آثار هنری اجازه میدهد خودشان صحبت کنند. بازدیدکنندگان وبسایت یک هنرمند یا معمار باید بتوانند بر روی اثر هنری و سبک منحصربهفرد و خلاقیت او تمرکز کنند بدون اینکه حواسشان به متن زیاد یا محتوای غیرضروری منحرف شود.
نکاتی برای طراحی وبسایت هنری و معماری
وبسایت معماری و هنری ممکن است بخشهای متفاوتی داشته باشد، ولی این 4 بخش هرگز نباید فراموش شود:
- صفحه اصلی یا برگه زمینه که اولین صفحهای است که بازدیدکنندگان وبسایت شما میبینند، بنابراین مطمئن شوید که تأثیرگذار است
- صفحه «درباره من» یا «درباره ما» که بهطورکلی، این صفحه باید حاوی دو چیز باشد که عموم مایلاند در مورد شما بدانند: بیوگرافی و سابقه هنری یا حرفهای شما
- صفحه نمونه کارهای هنری و معماری که نمایه شما در آن قرار دارد. این صفحه را باتوجهبه سبک خود آماده میکند و مهمترین جنبه صفحه نمایه این است که باید تصویرگرا باشد.
- صفحه ارتباط یا تماس که مخاطبان خود را تشویق کنید تا برای سؤالات، همکاریها، مصاحبهها و سفارشها از طریق تلفن، آدرس ایمیل یا پیامرسان با شما تماس بگیرند.
علاوه بر اینها ممکن بخش بلاگ برای ارائه مطالب مجلهوار و یا صفحه معرفی همکاران و کادر تخصصی شرکت، و یا موارد دیگری بر حسب نیاز در وبسایت شما گنجانده شود.
ظاهر وبسایت شما باید شامل رنگها و عناصری باشد که برای یک هدف خاص انتخاب شدهاند. یعنی ایجاد فضایی خاص از نظر زیباییشناسی که در آن هنر جاذبه اصلی باشد. برای رسیدن به این هدف موارد زیر را در نظر داشته باشید:
1- از فضاهای خالی استفاده کنید
بسیاری از گالریها، نمایشگاهها و موزههای معروف و موفق یک چیز مشترک دارند: دیوارهای سفید! هدف از استفاده از رنگ سفید این است که به بینندگان اجازه دهد بهسادگی در هنر غوطهور شوند و بدون حواسپرتی آن را لمس کنند. شما همچنین میتوانید از این قدرت فضای سفید یا خالی در طراحی وبسایت خود برای نمایش بهتر آثار استفاده کنید.
۲- به اصول زیبایی خود پایبند باشید
در هر قدمی که بهعنوان یک هنرمند یا معمار برمیدارید به سبک هنری خود وفادار بمانید! اگر زمینه سفید مناسب برند شما نیست، اولین هدف طراحی پسزمینهای است که محیط سایت را برای شما جذاب و منحصربهفرد کند.
3- مخاطب خود را با سایت درگیر کنید
وقتی مخاطب به گالری شما میآید، یا در دفترتان با کارفرما ملاقات میکنید، بهراحتی میتوانید آنها را جذب کنید و چهرهبهچهره نگه دارید، اما در فضای مجازی این ابزار را در اختیار ندارید! به راههایی برای افزایش تعامل مخاطب با وبسایت فکر کنید، اما توجه داشته باشید که زیادهروی در آن میتواند نتیجه معکوس داشته باشد. عضویت در خبرنامه با وسوسه ارسال تخفیف و اطلاعات مفید، یا دعوت به مشاهده بخشهای دیگر از راههای این تعامل است.
4- وبسایت را ساده نگه دارید
بیننده باید یک وبسایت معماری را در یک نگاه بفهمد و احساس کند که میتوانند بدون سردرگمی بین بخشهای مختلف وبسایت حرکت کند. یک وبسایت ساده مخاطبان شما را تشویق به تعامل و کلیک میکند.
5- نمونه کارها را نشان دهید
پورتفولیو میتواند پلی بین مهارتهای فنی و صدای هنری شما باشد. اگر در زمینه هنری یا تخصصی شما موضوعات مختلفی را پوشش میدهید، مطمئن شوید که بخش نمونه کار بهصورت متعادل آنها را منعکس میکند. اگر هدف اصلی شما ارائه نمونه کارهایتان است، پیشنهاد میشود از طراحی وبسایت پورتفولیو استفاده کنید.