ثبت نام

تاریخچه ی پرواز

Atwood_in_Model_B

تاریخچه ی پرواز

 

در گذشته پرواز شبیه رویا بود و حتی قابل پذیرفتن نبود که روزی برسد که انسان بتواند بر روی آسمان پرواز کند. رویایی که کوچک و بزرگ در ذهن خود در شکل‌های مختلف تصور می کردنند. پرواز در گذشته افسانه فرض میشد و کسی فکر نمی‌کرد روزی برسد که سوار بر فلز روی آسمان بتواند پرواز کند. کم کم و با گذر زمان پرواز از رویا به واقعیت تبدیل شد و با اختراع هواپیما تحول بزرگی در سیستم حمل و نقل شکل گرفت.

شاید برای شما هم جالب باشد بدانید اولین استفاده از هواپیما برای جا به جایی عمومی در سال ۱۹۱۹ در هشتم فوریه صورت گرفت. این پرواز مربوط به شرکت هواپیمایی AICT بود و هواپیمای Goliath از لندن به پاریس به مدت ۳ ساعت و سی دقیقه و با سرعت ۱۵۵ کیلومتر بر ساعت به صورت رفت و برگشت انجام گرفت و ادامه پیدا کرد.در ادامه با پورتال جامع مهندسین ایران همراه باشید.

 

اولین پرواز در ایران

در سال ۱۹۱۴ در زمان حکومت احمدشاه مردم تهران برای اولین بار هواپیمایی رو در آسمون دیدند. این هواپیما یک هواپیمای روسی بود. در زیر عکسی که احمدشاه با این هواپیما گرفته رو می تونید ببینید.

عکس احمدشاه با هواپیما

بعد از این پرواز تا حدود ۱۰ سال اکثر پروازهایی که تو ایران انجام می شد، جنبه ی نمایشی داشتند و مکان مشخصی برای برخاست و یا نشستن هواپیماها وجود نداشت. ولی در سال ۱۹۲۳ میلادی، درخواست کشور انگلستان برای فرود در خاک ایران باعث شد، که یک مکان مشخص برای این کار اختصاص داده بشه و بعد از چند سال کشور ایران تونست هواپیماهایی رو خریداری و خطور هوایی خودش رو راه اندازی کنه.

اولین پرواز که به صورت عمومی بود در سال ۱۹۲۴ کمپانی یونکرس آلمان در تهران انجام شد. مردم با پرداختن ۵۰ ریال (۳ دلار) می‌توانستند سوار هواپیما بشوند. این هواپیما بر سطح شهر تهران پرواز می‌کرد و مردم شهر را تماشا می‌کردند. اولین شرکت هواپیمایی ایران در سال ۱۹۹۴ به وسیله‌ی سرمایه گذاران ایرانی به نام ایرانین ایروز تاسیس شد. خانم آینا اَفشید اولین خانم ایرانی بود که در سال ۱۹۴۶ شرکت ایران ایرویز برای خلبانی هواپیماهای تجاری استخدام کرد.

به نظر می رسه ایران در تاریخچه ی پرواز نقش موثری رو ایفا نکرده و فقط یک مصرف کننده بوده ولی شاید اگه از این به بعد تلاش بیشتری بکنیم بتونیم در  روند توسعه ی هواپیماها که همچنان ادامه داره، نقش موثرتری داشته باشیم. بیاید در کنار هم، با درک مفاهیم آیرودینامیکی، یه قدم هرچند کوچیک رو برداریم.

 

چگونه ما یاد گرفتیم که مانند پرندگان پرواز کنیم؟

چین باستان

چینی ها حدود ۴۰۰ سال قبل از میلاد در مراسم مذهبی شون از بادبادک هایی استفاده می کردند که باعث شد بشر به امکان پرواز فکر کنه.

چین باستان

لئوناردو داوینچی، نقاش یا طراح هواپیما؟

با نادیده گرفتن چند قرن می رسیم به قرن ۱۵ام و دانشمند مشهوری به نام لئوناردو داوینچی. شهرت داوینچی بیشتر به خاطر نقاشی مونالیزاست. اما اون در واقع یه دانشمند بوده که در موضوعات مختلف حرف های زیادی برای گفتن داشته. به نظر می یاد ایده داوینچی برای پرواز به ایده های امروزی نزدیک تره. داوینچی بیش از ۱۰۰ نقاشی داشت که همه ی اونها ماشین پرنده ای به نام ارنیتاپتر ornitopther رو نشون می دادند. البته این ماشین هیچ وقت واقعا ساخته نشد، اما هلیکوپترهای امروزی برپایه ی این طرح ساخته شده اند.

لئوناردو داوینچی، نقاش یا طراح هواپیما

برادران مون گل فیه، قرن ۱۸ میلادی

برادران در تاریخچه ی پرواز نقش پررنگی رو بازی کردند. در این بخش در مورد برادران مون گل فیه توضیح می دیم. اونها اولین کسانی بودند که بالن های هوای گرم رو اختراع کردند. بالن اونها شبیه بالن هایی بود که تو خیلی از کارتون ها دیدیم. یه سبد که به پلاستیکی وصله و یه شعله که هوای گرم رو تولید کرده و به سمت داخل پلاستیک هدایت می کنه و باعث می شه که بالن سبک تر از هوا بشه و در نتیجه به سمت بالا حرکت کنه.

مسافرین اولین پرواز این بالن یک مرغابی، خروس و گوسفند بودند. این بالن نزدیک به دو کیلومتر ارتفاع گرفت و ۱.۵ کیلومتر برد داشت.( این اعداد رو با بعضی از هواپیماهای امروزی که در ارتفاع ۱۳ کیلومتری پرواز می کنند و ۱۳۰۰۰ کیلومتر برد دارند مقایسه کنید!)

برادران مون گل فیه، قرن ۱۸ میلادی

جرج کیلی و زپلین قرن ۱۹ میلادی

آقای جرج کیلی تلاش های زیادی برای پرواز انجام داد. اون ورژن های متفاوتی از گلایدرها رو ساخت و در طی ۵۰ سال پیشرفت های زیادی کرد. مثلا اینکه بالاخره تونست بال ها رو طوری بسازه تا هوا به بهترین شکل( تا اون روز) روی بال ها جریان پیدا کنه و همچنین دمی رو روی گلایدرش قرار داد که به پایداری بیشتر پرندش کمک می کرد. اون به این نتیجه رسید که برای برد های طولانی نیاز به منبعی داریم که قدرت تولید کنه

کشتی پرنده ی زپلین که ایده ی اون رو آقای زپلین داده بود، یه وسیله ی بزرگ بود که می تونست تعداد زیادی مسافر رو با خودش حمل کنه. دلیل اصلی پرواز این کشتی هم مثل بالون ها نیروی ارشمیدس بود اما برخلاف بالن ها، کشتی زپلین دارای موتور بود.

جرج کیلی و زپلین قرن ۱۹ میلادی

برادران رایت، قرن ۲۰ میلادی

در این بخش می رسیم به معروف ترین آدم های تاریخ پرواز یعنی برادران رایت. خیلی ها ممکنه فکر کنند که برادران رایت اولین کسانی بودند که پرواز کردند که با توجه به توضیحات بالا اینطور نبوده. بلکه اونها اولین کسانی بودند که با وسیله ای سنگین تر از هوا( مثل همه ی هواپیماهای امروزی) پرواز کردند. اولین پرواز موفق اونها در سال ۱۹۰۳ اتفاق افتاد.

به جز پشتکار و خستگی ناپذیریِ این دو برادر دلیل دیگه ی موفقیت اونها، این بود که کارهای آدم های قبل از خودشون رو با دقت بررسی کرده بودند. اونها حتی تونل بادی ساختند تا با کمک اون بتونند بال هایی که طراحی می کردند رو تست کنند. اونها موفق شدند موتوری که حدود ۱۲ اسب بخار قدرت تولید می کنه رو روی هواپیماشون نصب کنند.

برادران رایت، قرن ۲۰ میلادی

این مقاله هارو از دست ندهید:

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *