ثبت نام

دیسپچ چیست؟

FlightDispatcher

دیسپچ و چگونگی دیسپچر شدن

 

دیسپچ (به انگلیسی dispatch )به مراحل اعزام یک پرواز گفته می شود که با رعایت دقیق مقررات و قوانین ایمنی ، موازین حقوقی هواپیمایی کشوری و قوانین عملیاتی پروازی همراه باشد با وجود تمام فعالیت هایی که برای این واحد تعریف شده اما شاید واقعا دو ساعت کار در واحد دیسپچ شبیه هم نباشد زیرا که بیشتر کار در این واحد به مسائل غیر قابل پیش بینی بستگی دارد.در ادامه با پورتال جامع مهندسین ایران همراه باشید.

واحد دیسپچ تمام اطلاعاتی که لازم است تا یک هواپیما از روی زمین بلند شود ، جمع آوری کرده و تفکیک می کند ، در واقع همه ی اطلاعاتی را که هر خلبان برای انجام پرواز نیاز دارد دیسپچر پرواز در اختیارش قرار می دهد. با این حال این واحد تمام مراحل پروازی را لحظه به لحظه از زمانی که یه هواپیما از روی زمین بلند شود و در مقصد بر روی زمین بنشیند دنبال می کند.

دیسپچ

در حین پرواز هم پس از اینکه هواپیما به ارتفاع خاصی رسید و پس از تماس خلبان با دیسپچ و اعلام وضعیت پرواز و اطلاع از هوای مقصد دیسپچر همچنان آن پرواز را تا رسیدن به مقصد و انجام پرواز ایمن پیگیری کرده و وضعیت هواپیما را تا پارک کامل دنبال میکند. در واقع از قبل تا بعد از پرواز همه عملیات پروازی بر اساس ضوابط قانونی و مندرج در کتاب هواپیمایی کشوری و همچنین کتاب Operation Manual شرکت مربوطه رصد میشود.

مراحل کار دیسپچ

برای انجام هر پرواز نخستین کاری که در واحد دیسپچ انجام می شود این است که دیسپچرها با توجه به برنامه ای که از واحد عملیات دریافت کرده اند طرح پروازی را تهیه می کنند. از این نظر که آیا دستگاه های ناوبری به درستی کار میکنند و یا مسیر پرواز محدودیتی برای انجام پرواز در آن ساعت و در آن روز خاص نداشته باشد و یا … به طور مثال ممکن است.

بعضی مسیرها به دلایلی بسته شده باشد که در آن صورت دیسپچر پرواز مجبور به تغییر مسیر خواهد شد و پس از آماده شدن طرح پروازی که تمام اطلاعات پروازی شامل ارتفاع پرواز، مسیر پرواز، مقدار سوخت ، تایپ هواپیما و … در فرم مخصوص نوشته شده و به دفتری به نام ARO یا همان Air Traffic Services Reporting Office ارائه می شود.

این دفتر پس از دریافت فلایت پلن از طریق واحد مخابرات این طرح را به مرکز کنترل، برج مراقبت و اپروچ فرودگاه مبدا و مقصد و فرودگاه کمکی مخابره می کند.
بعد از این مرحله مدارک لازم دیگری تهیه میشود که طبق مقررات و روش هایی است که در کتاب مقررات دیسپچ آمده است، یکی از مدارک شامل اطلاعیه های هوانوردی مربوط به دستگاه های ناوبری، وضعیت فرودگاه ها و یا هرگونه اطلاعاتی که خلبان جهت ایمنی پرواز نیاز دارد می باشد.

دیسپچر پرواز به صورت لحظه به لحظه اطلاعیه های مخصوص را جمع آوری کرده و فرم Operational Flight Plan را تهیه می کند. در ادامه پس از تهیه مدارک مطابق فرم Dispatch Release این فرم توسط دیسپچر پرواز امضا می شود و ایشان مسئولیت صحیح بودن مدارک را به عهده می گیرد و سپس فرم ذکر شده به خلبان پرواز تحویل داده می شود. پس از اینکه مدارک چک شد توسط کاپیتان امضا می شود و بدین ترتیب پرواز مجاز به انجام می شود.
همه این ها نشان می دهد بدون فعالیت دیسپچ هیچ پروازی اتفاق نخواهد افتاد. این مراحل و کتاب مقررات عملیات و مدیریت پرواز در ۴ مرحله بازرسی به تائید واحد ایمنی IATA میرسد.

دوره آموزش دیسپچ

آموزش یک دیسپچر پرواز شامل دوره ی ۶۰۰ ساعته زمینی می باشد که در آن سر فصل ها و دروس زیر تدریس می گردد.

۱. Annex 2 – Rules of the Air – قوانین هوانوردی
۲. Annex 3 – Meteorology – هواشناسی
۳. Annex 6 – Operation of Aircraft
۴. Annex 10 – Radio Telephony – مکالمات رادیویی
۵. DOC 4444 – PANS-ATM
۶. Instrument ابزار دقیق هواپیما
۷. CR3
۸. Performance
۹. Aerodynamic
۱۰. Weight and Balance
۱۱. Airway Manual – Jeppesen
۱۲. AIP – Aeronautical Information Publication
۱۳. IFR Flight Plan

منابع و کتب درسی دوره دیسپچری پرواز

Annex 2 ، Annex 3 ، Annex 6 ، Annex 10 ، DOC 4444 ، PPM ، IRM ، MACH4 ، Jeppesen و AIP 

یک دیسپچر پرواز می بایست به دروس ذکر شده در بالا اشراف کامل داشته باشد تا بتواند قبل از پرواز در زمینه توجیه و بریفینگ خلبانان موفق عمل نماید.

این مقاله هارو از دست ندهید:

اشتراک گذاری:
بیشتر بخوانید:   موشک کاغذی موتور دار+ویدیو

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *